حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

نام کتاب:
نام این کتاب، «التوحید» است.
مؤلف کتاب:
مؤلف این کتاب، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی (381 ق)، مشهور به «شیخ صدوق» است.
خلاصه‌ی محتوای کتاب:
موضوع کتاب، روایات استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه‌ی معصومین (علیهم‏السلام) پیرامون توحید و شناخت ذات، صفات، اسماء و افعال خداوند متعال و دیگر مباحث مهم کلامی است.
توحید صدوق شامل روایاتی است از استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام) در باره‌ی توحید و مباحث مربوط به آن مانند: پاداش یکتا پرستان و عرفا، یکتاپرستی و نفی تشبیه، معنای واحد، توحید و موحد، معنای «قُل هوَ الله أحَد»، اثبات جسم و صورت نداشتن خداوند، روایات در باره‌ی دیدن خداوند، قدرت، صفات ذات و صفات افعال، تفسیر «کُلُّ شَی‏ءٍ هالکٌ إلّا وَجهَه»، تفسیر «وَ الأرضُ جَمیعاً قَبضتُه»، نفی زمان و مکان و حرکت از خداوند متعال، اسماء الله، اثبات حدوث عالم و مباحث مفید و مهم فراوان دیگر.
کتاب توحید، مانند دیگر کتاب‌های شیخ صدوق، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته و از معتبرترین اصول روایی شیعه به شمار می‏‌آید.
بررسی‌های بیشتر:
این کتاب شامل 583 حدیث است که در 67 باب توسط مؤلف تنظیم شده‏‌اند و روایات آن در بسیاری از مجموعه‏‌های روایی شیعه مانند بحار الانوار آمده و به آنها استناد شده است.
شرح‏‌های متعددی بر این کتاب نگاشته شده مانند:
1 ـ شرح قاضی محمد سعید قمی شاگرد فیض کاشانی، که در سال 1099 به رشته‌ی تحریر درآمده است.
2 ـ شرح امیر محمد علی نائب الصداره، که آن را در شهر مقدس قم نوشته است.
3 ـ شرح فارسی مولی محمد باقر سبزواری، درگذشته به سال 1090 هجری.
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:
بنا بر آنچه گذشت، کتاب التوحید، از منابع استجماع تأسیسی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است