فایل صوتی:
خلاصهی محتوا:
توصیهی حضرت ابراهیم و انبیای الهی، مسلمان زیستن و مسلمان مردن است.
روایت اطعام در عید غدیر، مربوط به وعدهی ناهار است یا افطار؟
آیا پخش کردن شیرینی و شربت در غدیر، با توجه به روزه بودن بعضی افراد، درست است؟
راهکار درست در هنگام تعارض قوانین طبقات مختلف منهاج فردوسیان با یکدیگر
سید کیست؟ آیا سیادت فقط نسبی است؟
در بحث احترام به سادات، منظور چه کسانی هستند؟
فلسفهی عیدی دادن سادات در روز عید غدیر چیست؟
آیا عیدیای که سادات میدهند، متبرک است؟
چرا شیعیان اثنی عشری بر ناهار دادن به جای افطار دادن در عید غدیر، تأکید دارند؟
1. در مطالعه ای که داشتم جایی اسمی از سادات نیامده و آنچه هست اهل بیت و ذریه پیامبر(ص) و حدیث ثقلین کتاب الله و عترتی است که در بررسی عترت و ذریه هم به 5 تن و سپس به 14 معصوم می رسیم که نه یک نفر کمتر و نه یک نفر بیشتر است اما قید نشده که سادات هم جز آنها هستند.
حالا این سادات و این همه احترام و تجلیل از آنها و فرق داشتن عمامه آنها و شال سبز چیست؟ در کدام روایت چنین افرادی را به ما معرفی کردند که ما آنها را احترام کنیم و آمده که اینها ذریه و اهل بیت پیغمبر(ص) هستند؟
2. در کنکاش تاریخ ایران هم به نظر می رسد سادات از زمان صفویه برجسته شدن و شال سبز و اسم سید در شناسنامه رواج یافت و قبل از آن نبود. پس آیا این یک نوع بدعت ساختگی و سو استفاده از عترت در حدیث ثقلین نیست؟
3. اصلا چه کسی گفته که ما به سادات مشهور کنونی احترام بگذاریم آیا سندیت روایی معتبر دارد؟
4. آیا این مطلب صحیح است؟
نقل شده در سقیفه سادات هاشمی را ایجاد کردند که در برابر اهل بیت و عترت پیامبر قرار بگیرند و همان زمان بخش از این سادات هاشمی خودشان کافر و مشروب خوار و حتی دشمن پیامبر هم بودند اما خلفا در سقیفه این اقدام را نمودند که جایگاه اهل بیت تضعیف شود
حتی برای اینکه جایگاه مولا را هم خراب کنند رفتند ابن عباس که وی پسرعموی پیامبر بود را برجسته کردند که در مقابل مولا قرار دهند و بگوید او نیز پسرعموی پیامبر و عالم دینی است و این سادات سازی را در برابر اهل بیت ایجاد کردند.
5.چرا برخی از علما و عرفا به احترام به این سادات مشهور کنونی توصیه و تاکید کردند در صورتی که خیلی از همین سادات کنونی تخلفات دینی دارند حتی واجبات را ترک و محرمات را هم انجام می دهند این چه احترام جمعی دارد؟