حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سؤال: آیا منهاج فردوسیان، مذهب جدیدی است؟

جواب: اگر کلمه‌ی مذهب از ریشه‌‌‌ی «ذَهَب» به معنی «رفتن» گرفته شده باشد در آن صورت مذهب، اسم مکان است به معنای محل رفتن [1] و اگر از «ذَهَبَ» به معنی «در مسأله‌ای گرایش به نظریه‌ای پیدا کردن» گرفته شده باشد، در آن صورت مذهب، مصدر میمی می‌شود به معنای «عقیده، اعتقاد، آیین» [2]
به نظر می‌رسد معنای دوم هم از همان معنی اول گرفته شده است؛ راه خاص در رفتن و مسلک و طریقه در اعمال فیزیکی و همچنین روش خاص در مسائل فکری و نظری، هر دو، مصداق مذهب است که از لحاظ ادبیات عرب، اسم مکان است.
در اصطلاح، مذهب به یکی از تیره‌ها و شُعب یک دین گفته می‌شود؛ [3] می‌خواهد تیره‌های اعتقادی مانند اسماعیلیه و معتزله در اسلام باشد یا طریق سیر و سلوک مانند مذهب نقشبندیه در صوفیه باشد یا روش عمل نسبت به احکام مانند مذهب شافعیه و حنفیه در فقه. [4] این توضیح لازم است که در مغرب زمین، واژه‌ی «Religion» به معنای مکتب‌های درونیِ یک دین و به معنای خود دین به کار می‌رود و حدود نیم قرن است که متجدّدان کشور ما تحت تأثیر این موضوع، کلمه‌ی «مذهب» را در هر دو معنا، یعنی، «دین» و «فرقه‌های درونی یک دین» استعمال می‌کنند.
بنا بر آنچه گذشت، می‌توان نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان را مذهب نامید؛ مذهبی در عرض سایر مذاهب شیعه.
………………………………..
[ ] المنجد، جلد 1، صفحه‌ی 524.
[2] المنجد، جلد 1، صفحه‌ی 525.
[3] فرهنگ فارسی معین، جلد 3، صفحه‌ی 3976.
[4] فرهنگ فرق اسلامی، محمدجواد مشکور، مقدمه‌ی مدیر شانه‌چی، صفحه‌ی ش.
[5] آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، صفحه‌ی 13.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است