حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

قال أَبو جَعْفَرٍ (علیه‌السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبی‏ لَـهُم وَ حُسْنُ مَآبٍ» : «فَبَلَغَنِی أَنَّ طُوبَی شَجَرَةٌ فِی الجَنَّةِ مَنَابِتُهُ فِی دَارِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه‌السلام) وَ هِی لَهُ وَ لِشِیعَتِهِ وَ عَلَی تِلْک الشَّجَرَةِ أَسْفَاطٌ فِیهَا حُلَلٌ مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ یکونُ لِلْعَبْدِ مِنْهَا ألْفُ ألْفِ سَفَطٍ فِی کلِّ سَفَطٍ مِائَةُ ألْفِ حُلَّةٍ لَیسَ مِنْهَا حُلَّةٌ إِلَّا مُخَالِفَةً لِلَوْنِ الأُخْرَی إِلَّا أَنَّ الوَانَهَا کلَّهَا خُضْرٌ مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ فَهَذَا أَعْلَی تِلْک الشَّجَرَةِ وَ وَسَطُهَا ظُلَلُهُمْ یظَلُّ عَلَیهِمْ یسِیرُ الرَّاکبُ فِی ظِلِّ تِلْک الشَّجَرَةِ مِائَةَ عَامٍ قَبْلَ أَنْ یقْطَعَهَا وَ أَسْفَلُهَا ثَمَرَتُهَا مُتَدَلِّی [مُتَدَلِّیةٌ] عَلَی بُیوتِهِمْ یکونُ مِنْهَا القَضِیبُ مِثْلَ القَصَبَةِ فِیهِ مِائَةُ لَوْنٍ مِنَ الفَوَاکهِ مَا رَأَیتَ وَ لَمْ‌‌ تَرَ وَ مَا سَمِعْتَ وَ لَمْ تَسْمَعْ مُتَدَلِّی [مُتَدَلِّیةٌ] عَلَی بُیوتِهِمْ کلَّمَا قَطَعُوا مِنْهَا ینْبُتُ مَکانَهَا یقُولُ اللهُ تَعَالَی «لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ» وَ تُدْعَی تِلْک الشَّجَرَةُ طُوبَی وَ یخْرُجُ نَهَرٌ مِنْ أَصْلِ تِلْک الشَّجَرَةِ فَیسْقِی جَنَّةَ عَدْنٍ وَ هِی قَصْرٌ مِنْ لُؤْلُؤَةٍ وَاحِدَةٍ لَیسَ فِیهَا صَدْعٌ وَ لَا وَصْلٌ لَوِ اجْتَمَعَ أَهْلُ الإِسْلَامِ کلُّهَا عَلَی ذَلِک القَصْرِ لَـهُم فِیهِ سَعَةٌ لَهَا ألْفُ ألْفِ بَابٍ وَ کلُّ بَابٍ مِصْرَاعَانِ مِنْ زَبَرْجَدٍ وَ یاقُوتٍ اثْنَا عَشَرَ مِیلًا لَا یدْخُلُهَا إِلَّا نَبِی أَوْ صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ مُتَحَابٌّ فِی اللهِ أَوْ ضَعِیفٌ مِنَ المُؤْمِنِینَ تِلْک مَنَازِلُهُمْ وَ هِی جَنَّةُ عَدْنٍ»

امام باقر (علیه‌السلام) درباره‌ی آیه‌ی شریفه‌ی «کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، خوشا به حالشان، و خوش سرانجامی دارند» می‌فرمایند: به من [از پدران بزرگوارم] چنین رسیده که طوبی، [نام] درختی در بهشت است که رویشگاه آن در خانه‌ی علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) است و آن [درخت و میوه‌هایش] برای او (= امیرالمؤمنین) و شیعیانش است. بر آن درخت صندوق‌هایی است که در آن زیورآلاتی از پرنیان نازک و حریر ستبر وجود دارد. برای یک بنده‌ی [بهشتی] هزار هزار (= یک میلیون) صندوق است که در هر صندوق صد هزار حلّه [ و لباس خاص بهشتی] قرار دارد که هر یک رنگش با دیگری متفاوت است و [البته] رنگ [زمینه‌ی] همگی، سبز از پرنیان نازک و حریر ستبر است. این [وصف، مربوط به] بالاترین [قسمتِ] آن درخت [طوبی] است.
و [اما وصف قسمتِ] میانی آن [درخت طوبی چنان است که] سایه می‌افکند [بدان وسعت] که اگر سواره‌ای در سایه‌اش صد سال بتازد، نمی‌تواند از آن [سایه] خارج گردد.
و [اما وصف قسمتِ] پایین آن [درخت طوبی چنان است که] میوه‌هایش بر خانه‌های آن [بهشتی]‌ها آویخته است. یک شاخه از آن که به مانند قصبه است صد رنگ از میوه‌هایی دارد که [همانند آن را] ندیده‌ای و [در تمام دنیا] نخواهی دید و [وصفش] نشنیده‌ای و [در تمام دنیا] نخواهی شنید. [این چنین درخت عالی مقداری] آویخته بر خانه‌های ایشان است. هر زمان که [بهشتیان، میوه‌ای] از آن را بچینند، [بلافاصله] در جایش [میوه‌ای همچون قبلی] می‌روید.
خدای متعال می‌فرماید: «[آن نعمت‌های بهشتی] نه بریده [و قطع شده] و نه ممنوع [و خارج از دسترس] است‏». آن درخت [که هر وقت میوه‌ای از آن چیده شود، میوه‌ی دیگری بر جایش می‌رویاند] «طوبی» خوانده می‌شود. جویباری از ریشه‌ی آن درخت خارج [شده و جاری] می‌گردد که بهشت عدن را آبیاری می‌کند. [و باز بهشت عدن] قصری است که از یک گوهر یکپارچه ساخته شده که هیچ بریدگی و دوختگی در آن نیست. اگر همه‌ی اهل اسلام بر آن قصر اجتماع کنند، گنجایش همه را دارد. هزار هزار (= یک میلیون) در دارد که هر دری دو لنگه [یکی] از زبرجد و [دیگری] از یاقوت دارد و [هر لنگه به طول] دوازده میل است. داخل آن [بهشت عدن] نمی‌شود مگر پیامبر یا صدیق یا شهید یا دوستی کننده [با مردم] به خاطر خدا یا مؤمنان ضعیف. این [وصف] جایگاه‌هایشان است و آن [بهشت پر فرّ و شکوه] بهشت عدن است».

[بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 8، صفحه‌ی 155 به نقل از تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی]

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است