حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

عَنْ سَلْمَانَ الفَارِسِی (رَضِی اللهُ عَنْهُ) فِی تَجْهِیزِ النَّبِی‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم) سَرِیةً إِلَی جِهَادِ قَوْمٍ إِلَی أَنْ قَالَ: «فَمَنْ مِنْکمْ یخْرُجُ إِلَیهِمْ قَبْلَ أَنْ ینْظَرَ فِی دِیارِنَا وَ حَرِیمِنَا لَعَلَّ اللهَ أَنْ یفْتَحَ عَلَی یدَیهِ وَ أَضْمَنُ لَهُ عَلَی اللهِ اثْنَا عَشَرَ قَصْراً فِی الجَنَّةِ؟» وَ سَاقَهُ إِلَی أَنْ قَالَ: فَقَالَ أَمِیرُ المؤمنین (علیه‌السلام): «فِدَاک أَبِی وَ أُمِّی یا رَسُولَ اللهِ صِفْ لِی هَذِهِ القُصُورَ» فَقَالَ رَسولُ اللهِ‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم): «یا عَلِی بِنَاءُ هَذِهِ القُصُورِ لَبِنَةٌ مِنْ ذَهَبٍ وَ لَبِنَةٌ مِنْ فِضَّةٍ مِلَاطُهَا المِسْک الأَذْفَرُ وَ العَنْبَرُ حَصْبَاؤُهَا الدُّرُّ وَ الیاقُوتُ تُرَابُهَا الزَّعْفَرَانُ کثِیبُهَا الکافُورُ فِی صَحْنِ کلِّ قَصْرٍ مِنْ هَذِهِ القُصُورِ أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ نَهَرٌ مِنْ عَسَلٍ وَ نَهَرٌ مِنْ خَمْرٍ وَ نَهَرٌ مِنْ لَبَنٍ وَ نَهَرٌ مِنْ مَاءٍ مَحْفُوفٍ بِالأَشْجَارِ مِنَ المَرْجَانِ عَلَی حَافَتَی کلِّ نَهَرٍ مِنْ هَذِهِ الأَنْهَارِ خِیمٌ مِنْ دُرَّةٍ بَیضَاءَ لَا قَطْعَ فِیهِ وَ لَا فَصْلَ قَالَ لَهَا کونِی فَکانَتْ یرَی بَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا وَ ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا فِی کلِّ خَیمَةٍ سَرِیرٌ مُفصَّصٌ بِالیاقُوتِ الأَحْمَرِ قَوَائِمُهَا مِنَ الزَّبَرْجَدِ الأَخْضَرِ عَلَی کلِّ سَرِیرٍ حَوْرَاءُ مِنَ الحُورِ العِینِ عَلَی کلِّ حُورٍ سَبْعُونَ حُلَّةً خَضْرَاءَ وَ سَبْعُونَ حُلَّةً صَفْرَاءَ یرَی مُخُّ سَاقَیهَا خَلْفَ عَظْمِهَا وَ جِلْدِهَا وَ حُلِیهَا وَ حُلَلِهَا کمَا تُرَی الخَمْرَةُ الصَّافِیةُ فِی الزُّجَاجَةِ البَیضَاءِ مُکلَّلَةً بِالجَوَاهِرِ لِکلِّ حُورٍ سَبْعُونَ ذُؤَابَةً کلُّ ذُؤَابَةٍ بِیدِ وَصِیفٍ وَ بِیدِ کلِّ وَصِیفٍ مِجْمَرٌ تُبَخِّرُ تِلْک الذُّؤَابَةَ یفُوحُ مِنْ ذَلِک المِجْمَرِ بُخَارٌ لَا یفُوحُ بِنَارٍ وَ لَکنْ بِقُدْرَةِ الجَبَّارِ»

جناب سلمان فارسی می‌گوید: رسول خدا‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم): لشکری را برای جهاد آماده نمود [تا اینکه می‌گوید، حضرت فرمودند:] کدامیک از شما حاضر است به سوی اینان [دشمنان] بیرون رود [و بجنگد] قبل از این که [دشمنان] دیار و حریم ما را به تصرف در آورند؟ شاید خداوند بر دستش پیروزی [و گشایش] قرار دهد. برای چنین شخصی [که با این سپاه به جنگ دشمن برود] دوازده قصر در بهشت را ضمانت می‌کنم …» [تا اینکه می‌گوید:] امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت باد ای رسول خدا، آن قصرها را برای ما وصف بفرما. رسول خدا‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم): فرمودند: «ای علی، بنای این قصرها [چنان است که] آجری از طلا و آجـری از نقره و ملاطـش از مشک اعلی و عنبـر می‌باشد. سنگریزه‌هایش از درّ و یاقوت، خاکش از زعفران و تپه‌هایش از کافور است. در صحن هر قصری از این قصرها، چهار جویبار جاری است، جویباری از عسل و جویباری از شراب [پاکیزه] و جویباری از شیر و جویباری از آب. [این نهرها] پوشیده شده با درختانی از مرجان هستند. بر ساحل هر جویبار از این جویبارها، خیمه‌هایی از درّ سفید قرار دارد که [یکدست است و] بریدگی و دوختگی در آن نیست. [مؤمن بهشتی به محض اینکه اراده کند و] به آن‌‌ها بگوید: [حاضر و آماده] باش [بلافاصله نصب شده و حاضر و آماده] می‌باشد. [این خیمه‌ها چنان لطافتی دارد که] داخل آن از بیرون و بیرون آن از داخل دیده می‌شود. در هر خیمه تختی تزئیـن شده با یاقـوت سرخ قرار دارد که پایه‌هایش از زبرجد سبز است. بر [روی] هر تخت، حوریه‌ای از حور العین [آماده‌ی پذیرایی از مؤمن بهشتی] است. بر [تن] هر حوریه هفتاد حلّه‌ی سبز [رنگ] و هفتاد حلّه‌ی زرد [رنگ] است [که] مغز ساقشان از ورای استخوان و پوست و زیورآلات و حلّه‌هایش دیده می‌شود؛ همچنان که شراب صاف [و نوشیدنی زلال] در جام شفاف دیده می‌شود.
[این حور العین] تاج‌هایی از جواهر بر سر دارند. برای هر حوریه هفتاد گیسو است که هر یک به دست غلامی است و در دست [دیگر] هر غلام، سپندسوزی قرار دارد که آن گیسو را [با عطرهای بهشتی بخور می‌دهد و] خوشبو می‌کند. بخور آن سپندسوزها به خاطر آتش نیست بلکه به قدرت خدای جبّار است.

[بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 8، صفحه‌ی 175 به نقل از تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی]

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است