حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

قَالَ بَشِیرٍ الدَّهَّانِ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه‌السلام): جُعِلْتُ فِدَاک أَی الفُصُوصِ أُرْکبُهُ عَلَی خَاتَمِی؟ قَالَ: «یا بَشِیرُ أَینَ أَنْتَ عَنِ العَقِیقِ الأَحْمَرِ وَ العَقِیقِ الأَصْفَرِ وَ العَقِیقِ الأَبْیضِ فَإِنَّهَا ثَلَاثَةُ جِبَالٍ فِی الجَنَّةِ فَأَمَّا الأَحْمَرُ فَمُطِلٌّ عَلَی دَارِ رَسُولِ اللهِ‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم) وَ أَمَّا الأَصْفَرُ فَمُطِلٌّ عَلَی دَارِ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ الله عَلَیهَا وَ أَمَّا الأَبْیضُ فَمُطِلٌّ عَلَی دَارِ أَمِیرِ المؤمنین (علیه‌السلام) وَ الدُّورُ کلُّهَا وَاحِدَةٌ یخْرُجُ مِنْهَا ثَلَاثَةُ أَنْهَارٍ مِنْ تَحْتِ کلِّ جَبَلٍ نَهَرٌ أَشَدُّ بَرْداً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَی مِنَ العَسَلِ وَ أَشَدُّ بَیاضاً مِنَ الدُّرِّ لَا یشْرَبُ مِنْهَا إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ آلُهُ وَ شِیعَتُهُمْ وَ مَصَبُّهَا کلِّهَا وَاحِدٌ وَ مَجْرَاهَا مِنَ الکوْثَرِ وَ إِنَّ هَذِهِ الثَّلَاثَةَ جِبَالٌ تُسَبِّحُ اللهَ وَ تُقَدِّسُهُ وَ تُمَجِّدُهُ وَ تَسْتَغْفِرُ لِمُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ»

راوی می‌گوید: به امام باقر (علیه‌السلام) عرض کردم: چه نگینی بر انگشترم قرار دهم؟ فرمودند: عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید. [به این دلیل که] اینها سه کوه در بهشت هستند.
اما [کوه یاقوت] سرخ، مشرف بر خانه‌ی رسول خدا‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم): است و اما [کوه یاقوت] زرد، مشرف بر خانه‌ی فاطمه (سلام‌الله‌علیها) است و اما [کوه یاقوت] سفید، مشرف بر خانه‌ی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است و [البته در اصل،] همه[ی این سه خانه‌ای که نام برده شد] یکی است [و به نحوی به هم راه دارد]. از این [سه خانه] سه جویبار جاری می‌شود [یعنی] از زیر هر کوه [یاقوت] یک جویبار که از برف، سردتر و از عسل، شیرین‌تر و از درّ، سفیدتر است.
جز محمد و آل او و شیعیان ایشان از آن [جویبارها] نمی‌نوشند. [هر سه جویبار] به یک جا می‌ریزند و مجرایشان از کوثر است. [از دیگر خواص این سه کوه یاقوت این است که] این سه کوه، تسبیح و تقدیس و تمجید خدای متعال می‌کنند و برای دوستداران آل محمد: استغفار می‌نمایند».

[امالی، شیخ طوسی، صفحه‌ی 38؛ بشارة المصطفى، صفحه‌ی 63؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 8، صفحه‌ی 187 و جلد 37، صفحه‌ی 42]

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است