سؤال: چیدمان قانونها در طبقات مختلف، پیرو چه ضابطهای بوده است؟
جواب: 1 ـ در دستهای از روایات، برخی اعمال به عنوان ستونهای اسلام معرفی شده است که در اصطلاح فقه به «فروع دین» مشهور است. چون تنظیم قوانین از اهم به مهم است، این امور در طبقهی اول قوانین قرار گرفت.
2 ـ بر اساس دستهای از روایات، برخی اعمال از گناهان بزرگ شمرده شده که در اصطلاح فقه به «کبائر» مشهور است. مهمترین نیاز برای منهاجی جویای سعادت پس از آشنایی و عمل کردن به ستونهای اصلی دین، پرهیز کردن از این انحرافات بزرگ است. به همین جهت در طبقهی دوم قرار گرفت.
3 ـ طبقات سوم و چهارم (که مراعاتشان مکمل یکدیگر است) شامل انجام واجبات و ترک گناهان صغیره است.
4 ـ بعد از فراغت از واجبات و محرمات (که اصل سیر و تعالی است) نوبت به انجام مستحبات و ترک مکروهات میرسد. مستحبات و مکروهات به اعتبار میزان تأکید و تکراری که در کتاب و سنت از آن شده به سه درجه تقسیم میشود؛ مستحبات به: مؤکده، عادیه و ضعیفه و مکروهات نیز به: شدیده، عادیه و ضعیفه.
انجام مستحبات مؤکده در طبقهی پنجم قرار گرفت. ترک مکروهات شدیده در طبقهی ششم قرار گرفت. انجام مستحبات عادیه و ترک مکروهات عادیه ـ به ترتیب ـ در طبقات هفتم و هشتم قرار میگیرد. و سرانجام نوبت به ضعیفترین دستورات میرسد که با عنوان مستحبات و مکروهات ضعیفه ـ به ترتیب ـ در طبقات نهم و دهم مندرج گردید.