حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: فرق توضیحات میان [کروشه] با توضیحات میان {قلاب} چیست؟

تفصیل سؤال: در متن کتاب‌های «مجموعه‌ی قواعد نظری» و «مجموعه‌ی قوانین عملی» به عباراتی بر می‌خوریم که در میان [کروشه] آمده است؛ همچنین عباراتی می‌یابیم که در میان {قلاب} آمده است؛ فرق این کلمات با متن اصلی چیست و چرا همگی در میان کروشه یا قلاب نیامده‌اند؟

جواب: توضیحاتی که در میان [کروشه] آمده، در خود آیه یا روایت موجود است و توضیحی است برآمده از خود آیات و روایات ولی توضیحاتی که در میان {قلاب} قرار دارد، توضیحاتی خارج از روایات ـ ‌مانند معانی لغوی ‌ـ است‌. این تفکیک برآمده از شدت احتیاط در انتقال الفاظ آیات و روایات است. به عبارت ساده، از آنجا که همت کردیم الفاظ آیات و روایات را به صورت دقیق ترجمه کنیم، و از سویی برخی عبارات، نیازمند توضیح بود، توضیحاتی که در روایات دیگر بود را در کروشه به متن افزودیم و هر جا توضیحی از غیر روایات لازم بود، آن توضیح را در قلاب آوردیم تا با وحی مخلوط نشود.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است