حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: چرا قواعد و قوانینی به برده‌داری اختصاص یافته است؟

تفصیل سؤال: سالیان درازی است که نظام برده‌داری، از بین رفته و اجرا نمی‌شود ولی با این حال، مشاهده می‌شود که در منهاج فردوسیان، قواعد نظری و قوانین عملی‌ای به این امر اختصاص یافته است، این قواعد و قوانین را چگونه توجیه می‌کنید؟

جواب: پرداختن به قواعد و قوانین مربوط به برده‌داری، به سه ملاحظه‌ی عمده بوده است، بدین قرار:

ملاحظه‌ی اول: این که تصور شود چون در شهر یا کشور ما، چنین موضوعی حل شده، پس در همه‌جای جهان، از بین رفته است، دور از انصاف است. پس برنامه‌ای که ادعای جهانی بودن دارد، نباید به نقطه‌ی محدودی از جهان، بسنده کند و از پرداختن به مسائل مطرح در سراسر جهان، غفلت نماید.

ملاحظه‌ی دوم: این که موضوعی در گذشته بوده و اکنون از بین رفته، این احتمال را تقویت می‌کند که در آینده، دوباره نظرهایی را به خود جلب کرده و بازگردد. پس برنامه‌ی جامع و کامل، باید به آنچه در گذشته به طور بسیار وسیع بوده ولی اکنون آن را نمی‌یابیم اما احتمال دارد در آینده تجدید شود، بپردازد تا اگر آن موضوع، تجدید حیات شد، دچار کمبود دیدگاه و عمل نباشد.

ملاحظه‌ی سوم: گر چه هدف اصلی نظام تربیتی منهاج فردوسیان، اصلاح اعمال است ولی از سوی دیگر، می‌کوشد نمای کلی‌ای از دیدگاه‌ها و احکام عملی اسلام را با بیان ساده و روشن به نسل جویای آشنایی با اسلام عزیز، ارائه نماید. با توجه به این که نظام برده‌داری، به صورت دقیق و با تمامی جوانبش مورد توجه اسلام بوده، بریدن و نادیده گرفتن دیدگاه‌های نظری و همچنین احکام عملی اسلام در مورد این موضوع، را شایسته ندیدیم.

 

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است