حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

قال الامام العسکری (علیه‌السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی «اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» : «وَ أَمَّا اسْتِهْزَاؤُهُ بِهِمْ فِی الآخِرَةِ فَهُوَ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَقَرَّ المُنَافِقِینَ المُعَانِدِینَ لِعَلِی (علیه‌السلام) فِی دَارِ اللَّعْنَةِ وَ الهَوَانِ وَ عَذَّبَهُمْ بِتِلْک الأَلوَانِ العَجِیبَةِ مِنَ العَذَابِ، وَ أَقَرَّ المُؤْمِنِینَ الَّذِینَ کانَتِ المُنَافِقُونَ یسْتَهْزِءُونَ بِهِمْ فِی الدُّنْیا فِی الجِنَانِ بِحَضْرَةِ مُحَمَّدٍ‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم) صَفِی المَلِک الدَّیانِ؛ أَطْلَعَهُمْ عَلَی هَؤُلَاءِ المُسْتَهْزِءِینَ بِهِمْ فِی الدُّنْیا حَتَّی یرَوْا مَا هُمْ فِیهِ مِنْ عَجَائِبِ اللَّعَائِنِ وَ بَدَائِعِ النَّقِمَاتِ، فَیکونُ لَذَّتُهُمْ وَ سُرُورُهُمْ بِشَمَاتَتِهِمْ بِهِمْ کمَا [کانَ‏] لَذَّتُهُمْ وَ سُرُورُهُمْ بِنَعِیمِهِمْ فِی جِنَانِ رَبِّهِمْ. فَالمُؤْمِنُونَ یعْرِفُونَ أُولَئِک الکافِرِینَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ صِفَاتِهِمْ وَ هُمْ عَلَی أَصْنَافٍ، مِنْهُمْ مَنْ هُوَ بَینَ أَنْیابِ أَفَاعِیهَا تَمْضَغُهُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ بَینَ مَخَالِیبِ سِبَاعِهَا تَعْبَثُ بِهِ وَ تَفْتَرِسُهُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ تَحْتَ سِیاطِ زَبَانِیتِهَا وَ أَعْمِدَتِهَا وَ مِرْزَبَاتِهَا، یقَعُ مِنْ أَیدِیهِمْ عَلَیهِ، تُشَدِّدُ فِی عَذَابِهِ، وَ تُعَظِّمُ خِزْیهُ وَ نَکالَهُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ فِی بِحَارِ حَمِیمِهَا یغْرَقُ وَ یسْحَبُ فِیهَا، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ فِی غِسْلِینِهَا وَ غَسَّاقِهَا تَزْجُرُهُ زَبَانِیتُهَا، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ فِی سَائِرِ أَصْنَافِ عَذَابِهَا، وَ الکافِرُونَ وَ المُنَافِقُونَ ینْظُرُونَ فَیـرَوْنَ هَؤُلَاءِ المُؤْمِنِینَ الَّذِینَ کانُوا بِهِمْ فِی الدُّنْیا یسْخَرُونَ لِمَا کانُوا مِنْ مُوَالَاةِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ آلِهِمَا (صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهِمْ) یعْتَقِدُونَ، فَیـرَوْنَهُمْ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ عَلَی فُرُشِهَا یتَقَلَّبُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ عَلَی فَوَاکهِهَا یرْتَعُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ عَلَی غُرُفَاتِهَا أَوْ فِی بَسَاتِینِهَا وَ تَنَزُّهَاتِهَا یتَـبَحْبَحُ، وَ الحُورُ العِینُ وَ الوُصَفَاءُ وَ الوِلْدَانُ وَ الجَوَارِی وَ الغِلْمَانُ قَائِمُونَ بِحَضْرَتِهِمْ، وَ طَائِفُونَ بِالخِدْمَةِ حَوَالَیهِمْ، وَ مَلَائِکةُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ یأْتُونَهُمْ مِنْ عِنْدَ رَبِّهِمْ بِالحِبَاءِ وَ الکرَامَاتِ وَ عَجَائِبِ التُّحَفِ وَ الهَدَایا وَ المَبَرَّاتِ، یقُولُونَ: «سَلامٌ عَلَیکمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ» فَیقُولُ هَؤُلَاءِ المُؤْمِنُونَ المُشْرِفُونَ عَلَی هَؤُلَاءِ الکافِرِینَ المُنَافِقِینَ: یا أَبَا فُلَانٍ وَ یا فُلَانُ ـ حَتَّی ینَادُونَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ـ مَا بَالُکمْ فِی مَوَاقِفِ خِزْیکمْ مَاکثُونَ؟! هَلُمُّوا إِلَینَا نَفْتَحْ لَکمْ أَبْوَابَ الجِنَانِ لِتَتَخَلَّصُوا مِنْ عَذَابِکمْ، وَ تَلْحَقُوا بِنَا فِی نَعِیمِهَا. فَیقُولُونَ: یا وَیلَنَا أَنَّی لَنَا هَذَا؟! یقُولُ المُؤْمِنُونَ: انْظُرُوا إِلَی هَذِهِ الأَبْوَابِ. فَینْظُرُونَ إِلَی أَبْوَابِ الجِنَانِ مُفَتَّحَةً یخَـیلُ إِلَیهِمْ أَنَّهَا إِلَی جَهَنَّمَ الَّتِی فِیهَا یعَذَّبُونَ وَ یقَدِّرُونَ أَنَّهُمْ مُمَـکنُونَ أَنْ یتَخَلَّصُوا إِلَیهَا، فَیأْخُذُونَ فِی السِّبَاحَةِ فِی بِحَارِ حَمِیمِهَا وَ عَدْواً بَینَ أَیدِی زَبَانِیتِهَا وَ هُمْ یلْحَقُونَهُمْ وَ یضْرِبُونَهُمْ بِأَعْمِدَتِهِمْ وَ مِرْزَبَاتِهِمْ وَ سِیاطِهِمْ، فَلَا یزَالُونَ هَکذَا یسِیرُونَ هُنَاک وَ هَذِهِ الأَصْنَافُ مِنَ العَذَابِ تَمَسُّهُمْ، حَتَّی إِذَا قَدَّرُوا أَنَّهُمْ قَدْ بَلَغُوا تِلْک الأَبْوَابَ وَجَدُوهَا مَرْدُومَةً عَنْهُمْ وَ تُدَهْدِهُهُمُ الزَّبَانِیةُ بِأَعْمِدَتِهَا، فَتَنْکسُهُمْ إِلی‏ سَواءِ الجَحِیمِ، وَ یسْتَلْقِی أُولَئِک المُؤْمِنُونَ عَلَی فُرُشِهِمْ فِی مَجَالِسِهِمْ یضْحَکونَ مِنْهُمْ، مُسْتَهْزِءِینَ بِهِمْ، فَذَلِک قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «اللهُ یسْتَهْزِئُ بِهِمْ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَالیوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الکفَّارِ یضْحَکونَ * عَلَی الأَرائِک ینْظُرُونَ»

امام عسکری (علیه‌السلام) درباره‌ی این سخن خدای متعال: «خدا[ست که‏] ریشخندشان مى‏کند» فرمودند: «مسخره کردن ایشان در آخرت بدین صورت است که خدای عز و جل وقتی منافقانِ دشمن علی (علیه‌السلام) را در خانه‌ی لعنت و خواری مستقر نماید و به رنگ‌های عجیب از عذاب، تعذیب کند و مؤمنان و کسانی که منافقان در دنیا آنان را مسخره می‌کردند، در بهشت و در حضور [حضرت] محمد‌ (صلّی ‌الله علیه و آله و سلّم)، برگزیده‌ی پادشاهِ دیان (= داور، قاضی) [حاضر شوند. خدای متعال، آن مسخره شدگان را] بر [حال آن مسخره‌کنندگان] آگاه می‌سازد تا آنچه در آن هستند از لعنت‌های عجیب و نقمت‌های نو را ببینند و لذت و شادمانی‌شان را در شماتت آن‌‌ها قرار می‌دهد همچنان که لذت و شادمانی‌شان را در نعمت‌های بهشت قرار داده است!
پس مؤمنان، آن کافران را با اسم و صفاتشان می‌شناسند و آن‌‌ها بر چند گروهند. بعضی از آن‌‌ها بین دندان‌های افعی‌ها جویده می‌شوند.
و بعضی از آن‌‌ها بین چنگال درندگانِ آن [گرفتارند و] با او بازی می‌شود و او را از هم می‌درند.
و بعضی از آن‌‌ها زیر شلاق‌های بازدارنده و عمودها و پتک‌ها [قرار دارد که] از دست‌هایشان بر آن‌‌ها واقع می‌گردد که عذابش را تشدید می‌کند و خواری و پس‌زدنش را بزرگ می‌گرداند.
و بعضی از ایشان در دریاهای حمیم [یعنی آن آبِ جوشان] غرق است و در آن شنا می‌کند.
و بعضی از ایشان در غسلین [که چرکآبه‌ی بدن کافران است] و غسّاق [که چرکی سوزان و تیره‌رنگ است] شلاق‌های پس‌زننده [به شدت] آزارش می‌دهد.
و بعضی از ایشان در انواع دیگر عذاب هستند. و کافران و منافقان می‌نگرند و آن مؤمنان را که در دنیا مسخره‌شان می‌کرده‌اند که معتقد به پیروی از محمد و علی و آلشان: بودند، می‌بینند.
بعضی از ایشان را می‌بینند که بر بسترهایشان غلت می‌زنند و بعضی از ایشان [را می‌بینند] که در میان میوه‌های آن می‌گردند.
و بعضی از ایشان [را می‌بینند] که در غرفه‌ها یا باغ‌هایشان هستند و متمکن در خوشگذرانی. حورالعین و خدمتکاران و پسران [جاودانه] و غلامان در حضورشان ایستاده‌اند و در اطرافشان برای خدمت کردن، می‌گردند و ملائکه از نزد پروردگارشان بخشش‌ها و کرامت‌ها و تحفه‌های عجیب و هدیه‌ها و مهربانی‌ها برایشان می‌آورند و می‌گویند: «سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا[ى جاویدان]».
این مؤمنان که مُشرف بر آن کافران و منافقان هستند می‌گویند: ای ابوفلان و [ای] فلان ـ تا اینکه به نامشان آن‌‌ها را صدا می‌زنند ـ [که] شما را چه شده که چنین به خواری افتاده‌اید و [آنجا] ماندگار شده‌اید؟! به سوی ما بیایید [که] درهای بهشت را برایتان بگشاییم تا از عذابتـان خلاص شوید و به ما در نعمت‌ها[ی بهشت] بپیوندید!
[جهنمی‌ها] می‌گویند: ای وای بر ما، ما کجا و این [نعمت]ها کجـا؟! مؤمنیـن می‌گویند: به این درها بنگرید. پس نظر می‌کنند به درهای بهشت که باز است [ولی] خیال می‌کنند که آن‌‌ها به جهنمی که در آن عذاب شده، [منتهی می‌شود، ولی] این توانایی را در خود می‌یابند که از [جهنم] رهایی یابند. [به همین طمع خام] در دریاهای آب جوشان شنا می‌کنند در حالی که می‌کوشند از ضربات شلاق‌ها و عمودها و پتک‌ها در امان باشند ولی به آن‌‌ها می‌رسد. همواره اینگونه آنجا سیر می‌کنند و این انواع عذاب [که گفته شد] آن‌‌ها را لمس می‌کند.
تا اینکه وقتی می‌خواهند به درها برسند،‌ درها به رویشان بسته می‌شود و با شلاق‌ها و عمودهای آتشین،‌ آن‌‌ها را به قعر جهنم می‌افکنند. در این حال، این مؤمنان بر بسترهایشان می‌خندند و [آن بدبختان حقیقی را] مسخره می‌کنند و این [معنی] سخن خدای عز و جل است که «خدا آنان را مسخره می‌کند» و [همچنین تفسیرِ] این سخن خدای عز و جل است که «و[لى‏] امروز، مؤمنانند که بر کافران خنده مى‏زنند. بر تخت‌ها[ى خود نشسته‏]، نظاره مى‏کنند».

[تفسیر امام عسکری (علیه‌السلام)، صفحه‌ی 123؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 6، صفحه‌ی 53 و جلد 8، صفحه‌ی 298]

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است