حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: نمادهای نقشه‌ی گرافیکی چه معنایی است؟

تفصیل سؤال: در نقشه‌ی گرافیکی منهاج فردوسیان، شاهد نمادها و اَشکالی هستیم که مربوط به فرقه‌های انحرافی‌ست؛ این نمادها و شکل‌ها از چه منبعی گرفته شده و به چه معنایی است؟

جواب: از آنجا که در نقشه باید از نماد استفاده شود و مرسوم نیست از نوشته استفاده گردد، ناچار از بهره‌گیری از نماد برای نشان دادن مراحل سیر منهاج فردوسیان بودیم.

دایره: به مناسبت نزدیک بودن این نماد به اعتقادات، برای بیان قواعد نظری، از نماد دایره استفاده شد. سپس برای قواعد نظری پایه که اهمیت و عمق بیشتری دارد از سه دایره‌ی تو در تو و برای قواعد نظری تکمیلی، که اهمیت و عمق کمتری نسبت به قواعد پیایه دارد، از دو دایره‌ی تو در تو، و برای قواعد نظری تجملی، که باز هم از اهمیت و عمق کمتری نسبت به دو دسته قواعد پیشین دارد، از یک دایره‌ی توخالی استفاده گردید.

مربع: اضلاع مستقیم و گوشه‌های تیز مربع، مناسب با قانون عملی بود، به همین جهت برای نشان دادن قوانین عملی از آن استفاده شد. سپس برای قوانین عملی طبقه‌ی اول و دوم، که بیشترین اهمیت را داشت، از سه مربع تو در تو، و برای قوانین عملی طبقه‌ی سوم و چهارم، که اهمیت کمتری نسبت به قوانین دو طبقه‌ی قبل داشت، از دو مربع تو در تو، و برای قوانین عملی طبقه‌ی پنجم و ششم، که اهمیت کمتری نسبت به قوانین چهار طبقه‌ی قبلی‌اش داشت، از یک مربع توخالی استفاده گردید.

نیم‌مربع: از آنجا که اهمیت مراعات قوانین طبقات هفتم تا دهم به اندازه‌ی شش طبقه‌ی قبلش نیست، از علامت نیم‌مربع استفاده شد. سپس برای قوانین عملی طبقات هفتم و هشتم، از دو نیم‌مربع تو در تو، و برای قوانین عملی طبقات نهم و دهم، از یک نیم‌مربع توخالی استفاده شد تا روشن باشد که مراعات قوانین طبقات هفتم و هشتم، از اهمیت بیشتری نسبت به مراعات قوانین طبقات نهم و دهم برخوردار است.

چرخ: برای نشان دادن تکرار و استمرار در عمل، از نماد چرخ استفاده شد، تا نشانگر دوام عمل و تکرار آن به صورت پیوسته باشد. فلک را به چرخ تشبیه می‌کنند و از آن به عبارت «چرخ فلک» یاد می‌کنند تا اشاره‌ای به پیوسته آمدن سال و ماه و دوران‌های مختلف باشد.
به همین مناسبت، پیوسته مراعات کردن در سال‌ها و ماه‌ها و حالات مختلف را با نماد چرخ نشان دادیم. مراعات قوانین قبل از چرخ، باید در همه‌ی زمان‌ها و همه‌ی حالات مراعات گردد. نه شادی و غم در آن تأثیر دارد و نه شهر و محل خاص.

میخ: وسیله‌ای برای محکم کردن خیمه در زمین است. از آن به عنوان نمادی برای محکم شدن پایه‌های عمل در وجود منهاجی استفاده کردیم. به عبارت دیگر، استمرار در عمل، تا زمانی که منجر به استقرار در وجود گردد. یعنی چندان قوانین طبقات اول تا ششم را مراعات کند که به صورت عادت در آید و ترک آن در نهایت سختی باشد، همچنان که در اول راه، مراعاتش سخت بود.

گلِ شکفته: نمادی شد برای مرحله‌ای از ثمردهی که مختص به دنیاست. در این مرحله، اعتقادات اجمالی یا همان اطلاعات، تبدیل به اعتقادات واقعی و راسخ می‌گردد. یعنی استوار شدن عمل، منجر به شکوفا شدن گلِ استعدادهای الهی در سرزمین وجود منهاجی است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است