حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

قال امیر المؤمنین (علیه‌السلام) لکمیل بن زیاد: «یا کمَیلُ مَنْ لَا یسْکنُ الجَنَّةَ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ وَ خِزْی مُقِیمٍ وَ أَکبَالٍ وَ مَقَامِعَ وَ سَلَاسِلَ طِوَالٍ وَ مُقَطَّعَاتِ النِّیرَانِ وَ مُقَارَنَةِ کلِّ شَیطَانٍ. الشَّرَابُ صَدِیدٌ وَ اللِّبَاسُ حَدِیدٌ وَ الخَزَنَةُ فَظَظَةٌ وَ النَّارُ مُلْتَهِبَةٌ وَ الأَبْوَابُ مُوَثَّقَةٌ مُطَبَّقَةٌ. ینَادُونَ فَلَا یجَابُونَ وَ یسْتَغِیثُونَ فَلَا یرْحَمُونَ. نِدَاهُمْ «یا مالِک لِیقْضِ عَلَینا رَبُّک قالَ إِنَّکمْ ماکثُونَ. لَقَدْ جِئْناکمْ بِالحَقِّ وَ لکنَّ أَکثَرَکمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ» .
یا کمَیلُ ثُمَّ ینَادُونَ اللهَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ بَعْدَ أَنْ یمْکثُوا أَحْقَاباً اجْعَلْنَا عَلَی الرَّخَاءِ فَیجِیبُهُمْ «اخْسَؤُا فِیها وَ لا تُکلِّمُونِ» یا کمَیلُ فَعِنْدَهَا ییأَسُونَ مِنَ الکـرَّةِ وَ اشْتَدَّتِ الحَسْرَةُ وَ أَیقَنُوا بِالهَلَکةِ وَ المَکثِ جَزَاءً بِمَا کسَبُوا و عُذِّبُوا»

امیر المؤمنین (علیه‌السلام) به کمیل بن زیاد فرمودند: «ای کمیل، کسی را که در [فردای قیامت و بعد از حسابرسی] در بهشت ساکن نشود، به عذابی دردناک و خواری پایدار و گرزها و زنجیرهای ضخیم و بلند و پاره‌های آتش و همنشینی با هر شیطانی، بشارت بده. [در جهنم] نوشیدنی، صدید است و لباس، آهن است و نگهبانان، خشن و درشت‌خویند و آتش، زبانه کشنده است و درها[ی امید و نجات] محکم شده و بر هم نهاده است. [جهنمی‌ها] ندا می‌کنند ولی جواب داده نمی‌شوند و کمک می‌طلبند ولی [بر حال و روز رقّت‌بارشان] ترحم نمی‌شود. ندایشان این است: «ای مالک [دوزخ]، [بگو:] پروردگارت جان ما را بستاند. [ولی او با خشم] پاسخ [می]دهد: «شما [هیچوقت نجات نخواهید یافت بلکه در همین جهنمِ سوزان،] ماندگارید».

ای کمیل، پس از مدت‌ها که در آتش می‌مانند، خدا ـ که نام‌هایش پاک است ـ را ندا می‌دهند که: ما را در آسودگی و راحتی [از این عذاب دائمی] قرار ده. و خدا پاسخشان می‌دهد که: «در آن گم شوید و ما من سخن مگویید»
ای کمیل، اینجاست که از بازگشت ناامید می‌شوند و حسرت و پشیمانی‌شان شدید می‌شود و یقین می‌کنند به هلاکت و ماندن [در جهنم] به پاداش آنچه کسب کرده بودند [از گناهان و انحرافات]، و عذاب [و شکنجه] می‌شوند».

[بشارة المصطفی، طبری آملی، صفحه‌ی 30؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 77، صفحه‌ی 276]

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است