حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 508: از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون می‌آید، هر خونی که منهاجیات ببینند، اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود، آن را خون نفاس بدانند، و زن را در حال نفاس، «نُفَساء» گویند.
مسأله‌ی 509: خونی که منهاجیات پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه ببینند را نفاس ندانند.
مسأله‌ی 510: منهاجیات برای تحقق نفاس، تمام بودن خلقت بچه را لازم ندانند، بلکه اگر خون بسته‌ای هم از رحمشان خارج شود و خودشان بدانند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم می‌ماند، انسان می‌شد، خونی که بعد از آن تا ده روز ببینند را خون نفاس بدانند.
مسأله‌ی 511: ممکن است خون نفاس یک لحظه بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز را نفاس حساب نکنند.
مسأله‌ی 512: هرگاه منهاجیات شک کنند که چیزی سقط شده یا نه، یا چیزی که سقط شده اگر می‌ماند انسان می‌شد یا نه، باید وارسی کنند تا تکلیف شرعی‌شان روشن شود.
مسأله‌ی 513: تمام کارهایی که منهاجیات حائض نباید انجام دهند، منهاجیات نفساء نیز نباید انجام دهند و تمام کارهایی که منهاجیات حائض بهتر است انجام دهند یا بهتر است ترک کنند، منهاجیات نفساء‌ نیز بهتر است انجام دهند یا بهتر است ترک کنند.
مسأله‌ی 514: نباید زنتان را در حال نفاس طلاق بدهید و همچنین نباید در آن ایام با او نزدیکی کنید و اگر نزدیکی کردید، باید بعد از استغفار، به دستوری که در احکام حیض گفته شد، کفاره بدهید.
مسأله‌ی 515: وقتی منهاجیات از خون نفاس پاک شدند، باید غسل کنند و عبادت‌های خود را بجا آورند. و اگر دوباره خون ببینند، چنانچه روزهایی که خون دیده‌اند با روزهایی که در وسطش پاک بوده‌اند، روی هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد، روزهایی که خون دیده‌اند را نفاس قرار دهند و در روزهایی که در بین، پاک بوده‌اند، آنچه نفساء نباید انجام دهد را ترک کنند و عبادت‌های خود را بجا آورند. و روزهایی که پاک بوده‌اند را روزه بگیرند و سپس قضا نمایند.
مسأله‌ی 516: هر گاه منهاجیات از خون نفاس پاک شوند و احتمال دهند که در داخل رحمشان خون هست، باید قدری پنبه داخل فرج نمایند و در حالی که ایستاده‌اند، شکم خود را به دیوار یا لبه‌ی میز چسبانده و یک پای خود را بلند نمایند و کمی صبر کنند، سپس پنبه را بیرون آورند؛ پس اگر پاک باشد، باید برای عبادت‌های خود غسل کنند.
مسأله‌ی 517: اگر خون نفاس منهاجیات از ده روز بگذرد، چنانچه در حیض عادت دارند، به اندازه‌ی روزهای عادت خود را نفاس و بقیه را استحاضه قرار بدهند. و اگر عادت ندارند، تا ده روزش را نفاس و بقیه را استحاضه بشمارند. و بهتر است منهاجیاتی که عادت دارند، از روز بعد از عادت و منهاجیاتی که عادت ندارند، بعد از روز دهم تا روز هجدهم زایمان، کارهای استحاضه را بجا آورند و کارهایی که نفساء نباید انجام دهد را ترک کنند.
مسأله‌ی 518: منهاجیاتی که عادت حیضشان کمتر از ده روز است، اگر بیشتر از روزهای عادتشان خون نفاس ببینند، باید به اندازه‌ی روزهای عادتشان را نفاس قرار دهند، و بعد از آن تا دو روز، عبادت را ترک نمایند، و بعد از دو روز، تا پایان روز دهم کارهای منهاجیات مستحاضه را بجا آورند و کارهایی که نفساء نباید انجام دهد را ترک نمایند. و اگر از ده روز بگذرد، استحاضه بدانند و باید روزهای بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهند و عبادتهایی را که در آن روزها بجا نیاورده‌اند را قضا نمایند. مثلاً منهاجیاتی که عادتشان شش روز بوده، اگر بیشتر از شش روز خون ببینند، باید شش روز را نفاس قرار دهند، سپس در روز هفتم و هشتم، عبادت را ترک کنند، و در روز نهم و دهم کارهای استحاضه را بجا آورند و کارهایی که نفساء نباید انجام دهد را ترک نمایند. و اگر بیشتر از ده روز خون دیدند، از روز بعد از عادتشان را استحاضه بشمارند. و بعد از آن تا روز دهم، کارهای منهاجیات مستحاضه را انجام دهند. و اگر عبادت را ترک کرده‌اند، باید قضا کنند.
مسأله‌ی 519: منهاجیاتی که در حیض عادت دارند، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه، پی در پی خون ببینند، باید به اندازه‌ی روزهای عادت خودشان را نفاس قرار دهند. و ده روز از خونی که بعد از نفاس می‌بینند، اگر چه در روزهای عادت ماهانهشان باشد را استحاضه قرار دهند. مثلاً منهاجیاتی که عادت حیضشان از بیستم تا بیست و هفتم هر ماه است، اگر روز دهم ماه زایمان کنند و تا یک ماه یا بیشتر، پی در پی خون ببینند، تا روز هفدهم را نفاس، و از روز هفدهم تا ده روز ـ حتی خونی که در روزهای عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است می‌بینند ـ را استحاضه قرار دهند. و بعد از گذشتن ده روز، اگر خونی که می‌بینند، در روزهای عادتشان باشد، باید حیض بدانند، چه نشانه‌های حیض را داشته باشد و چه نداشته باشد. و همچنین است اگر در روزهای عادتشان نباشد، ولی نشانه‌ی حیض داشته باشد. و اگر بعد از گذشتن ده روز از نفاس، در روزهایی که عادت حیضشان نباشد، خونی ببینند که نشانه‌ی حیض نداشته باشد، باید تا وقتی که ممکن است آن خون حیض باشد، آنچه را حائض نباید انجام دهد را ترک کنند و کارهای منهاجیات مستحاضه را بجا آورند.
مسأله‌ی 520: منهاجیاتی که در حیض عادت ندارند، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببینند، ده روز اول آن را نفاس و ده روز دوم آن را استحاضه قرار دهند. و خونی که بعد از آن می‌بینند، اگر نشانه‌ی حیض داشته باشد حیض، و گرنه آن را هم استحاضه قرار دهند.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است