حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 644: غسل‌های مستحب در شرع مقدس اسلام را بسیار بدانید، از آن جمله:
1ـ غسل جمعه، و وقت آن را از اذان صبح تا ظهر بدانید، و بهتر است نزدیک ظهر بجا آورید. و اگر تا ظهر انجام ندهید باید بدون نیت ادا یا قضا، تا غروب جمعه بجا آورید. و اگر در روز جمعه غسل نکنید، خوب است از صبح تا غروب شنبه، قضای آن را بجا آورید. و هر گاه بترسید در روز جمعه آب پیدا نکنید، در روز پنجشنبه غسل را انجام دهید، بلکه اگر بتوانید، در شب جمعه، غسل را به امید آنکه مطلوب خداوند متعال است، بجا آورید. و خوب است در موقع غسل جمعه بگویید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ اللهُ‏ وَحْدَهُ لا شرِیک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، اللهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ».
2 ـ غسل شب اول، هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوّم و بیست و چهارم ماه رمضان.
3 ـ غسل روز عید فطر و عید قربان، و وقت آن را از اذان صبح تا ظهر بدانید و انجام آن قبل از نماز عید را بهتر بدانید، و اگر تا ظهر انجام ندادید، بعد از ظهر به قصد رجاء بجا آورید.
4 ـ غسل شب عید فطر، و وقت آن را از اوّل مغرب تا اذان صبح بدانید، ولی انجام دادنش در اول شب را بهتر بشمارید.
5 ـ غسل روز هشتم و نهم ذیحجّه، و در روز نهم، بجا آوردنش در نزدیک ظهر را بهتر بدانید.
6 ـ غسل روز اوّل و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
7 ـ غسل روز عید غدیر، و انجام آن پیش از ظهر را بهتر بدانید.
8 ـ غسل روز بیست و چهارم ذیحجّه.
9 ـ غسل روز عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاوّل و روز بیست و پنجم ذیقعده.
10 ـ غسل دادن بچه‏ای که تازه به دنیا آمده، و وقت آن را از تولّد تا دو سه روز که بگویند تازه به دنیا آمده بدانید و اگر تأخیر شد، به قصد رجاء غسل بدهید.
11 ـ غسل منهاجیاتی که برای غیر شوهرشان بوی خوش استعمال کرده باشند.
12 ـ غسل کسی که در حال مستی خوابیده باشد.
13 ـ غسل برای رساندن جایی از بدن به بدن مرده‌ای که غسل داده‏اند.
14 ـ غسل برای نخواندن عمدی نماز آیات، در موقع گرفتن خورشید و ماه. و در صورتی که تمام ماه یا خورشید گرفته باشد، و عمداً نماز آیات نخوانید، این غسل را ترک نکنید.
15 ـ غسل برای وقتی که به تماشای به دار آویخته، رفته و آن را دیده باشید، ولی اگر اتّفاقی یا از روی ناچاری نگاهتان بیافتد، یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشید، غسل را لازم ندانید.
مسأله‌ی 645: خوب است پیش از داخل شدن در حرم مکه، شهر مکه، مسجد الحرام، خانه‌ی کعبه، حرم مدینه، شهر مدینه، مسجد النبی و حرم ائمه (علیهمالسلام) غسل کنید و اگر در یک روز چند مرتبه مشرف شوید، یک غسل را کافی بدانید و اگر بخواهید در یک روز داخل حرم مکه و مسجد الحرام و خانه‌ی کعبه شوید، و نیز اگر در یک روز بخواهید داخل حرم مدینه و شهر مدینه و مسجد النبی شوید، یک غسل را برای همه کافی بدانید. و نیز خوب است برای زیارت استادان منهاج (علیهم‌السلام) از دور یا نزدیک و برای حاجت خواستن از خداوند متعال و همچنین برای توبه و نشاط به جهت عبادت و برای سفر رفتن، خصوصاً سفر زیارت حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) غسل کنید و اگر یکی از غسلهایی که در این مسأله گفته شد را بجا آورید و بعد، کاری کنید که وضو را باطل می‌نماید، مثلاً بخوابید، بهتر است دوباره غسل را بجا آورید.
مسأله‌ی 646: نباید با غسل‌هایی که در مسأله‌ی قبل گفته شد، کارهایی مانند نماز که نیاز به وضو دارد را انجام دهید.
مسأله‌ی 647: هر گاه بخواهید چند غسل مستحب انجام دهید، می‌توانید یک غسل به نیت همه بجا آورید.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است