حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 798: شش شرط را در لباس نمازگزار مراعات کنید: اول: آنکه پاک باشد. دوم: آنکه مباح باشد. سوم: آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم: آنکه از حیوانِ حرامگوشت نباشد. پنجم: لباس منهاجیون از ابریشم خالص نباشد. ششم: لباس منهاجیون، طلاباف نباشد. و تفصیل اینها در مسائل آینده گفته خواهد شد.
شرط اول
مسأله‌ی 799: لباستان در هنگام نماز باید پاک باشد. و اگر عمداً با بدن یا لباس نجس نماز بخوانید، نمازتان را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 800: هر گاه ندانید نماز خواندن با بدن و لباس نجس را باید باطل بشمارید، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخوانید، باید دوباره با بدن یا لباس پاک بجا آورید.
مسأله‌ی 801: اگر به واسطه‌ی ندانستن مسأله، چیز نجسی را نجس ندانید، مثلاً ندانید عرق کافر، نجس است و با آن نماز بخوانید، نمازتان را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 802: اگر ندانید که بدن یا لباستان نجس است و بعد از نماز بفهمید نجس بوده، بهتر است اگر وقت دارید، دوباره آن نماز را بخوانید.
مسأله‌ی 803: اگر فراموش کنید که بدن یا لباستان نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادتان بیاید، باید نماز را دوباره بخوانید، و اگر وقت گذشته قضا نمایید.
مسأله‌ی 804: هر گاه در وسعت وقت، مشغول نماز باشید، اگر در بین نماز، بدن یا لباستان نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخوانید، ملتفت شوید که نجس شده یا بفهمید بدن یا لباستان نجس است و شک کنید که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس یا بیرون آوردن آن، نماز را به هم نمی‌زند، باید در بین نماز، بدن یا لباستان را آب بکشید یا لباستان را عوض نمایید یا اگر چیز دیگری عورتتان را پوشانده، لباستان را بیرون آورید. ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباستان را آب بکشید یا لباستان را عوض کنید یا بیرون آورید، نمازتان به هم می‌خورد و اگر لباستان را بیرون آورید برهنه می‌مانید، باید نمازتان را بشکنید و با بدن و لباس پاک نماز بخوانید.
مسأله‌ی 805: هر گاه در تنگی وقت، مشغول نماز باشید، اگر در بین نماز، لباستان نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخوانید، ملتفت شوید که نجس شده یا بفهمید لباستان نجس است و شک کنید که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی که آب کشیدن لباس یا عوض کردن یا بیرون آوردن آن، نماز را به هم نمی‌زند، باید در بین نماز، لباس را آب بکشید یا عوض نمایید یا اگر چیز دیگری عورتتان را پوشانده، لباس را بیرون آورید. ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباس را آب بکشید یا عوض کنید یا بیرون آورید، نمازتان به هم می‌خورد و اگر لباس را بیرون آورید برهنه می‌مانید، یا به قدر تبدیل یا تطهیر لباس و درک یک رکعت، وقت ندارید، باید لباستان را بیرون آورید و به دستوری که برای برهنگان گفته شد، نماز را تمام کنید و سپس قضا نمایید. ولی چنانچه طوری است که اگر لباستان را آب بکشید یا عوض کنید، نماز به هم می‌خورد و به واسطه‌ی سرما و مانند آن نمی‌توانید لباس را بیرون آورید، باید با همان حال نمازتان را تمام کنید و بعداً قضا نمایید.
مسأله‌ی 806: هر گاه در تنگی وقت، مشغول نماز باشید، اگر در بین نماز، بدنتان نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخوانید، ملتفت شوید که نجس شده یا بفهمید بدنتان نجس است و شک کنید که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی که آب کشیدن بدن، نماز را به هم نمی‌زند، باید در بین نماز، بدنتان را آب بکشید. ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدنتان را آب بکشید، نمازتان به هم می‌خورد یا به قدر تطهیر بدن و درک یک رکعت، وقت ندارید، باید با همان حال نماز را تمام کنید و بعداً قضا نمایید.
مسأله‌ی 807: هر گاه در پاک بودن بدن یا لباستان شک داشته باشید و خود را وارسی نمایید و چیزی نیابید، چنانچه نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که بدن یا لباستان نجس بوده، نمازتان را صحیح بشمارید. ولی اگر شک داشته باشید ولی خود را وارسی نکنید، چنانچه نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که بدن یا لباستان نجس بوده، باید نمازتان را دوباره با بدن یا لباس پاک بخوانید.
مسأله‌ی 808: هر گاه لباستان را آب بکشید و یقین کنید که پاک شده است و با آن نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید پاک نشده، نمازتان را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 809: هر گاه خونی در بدن یا لباس خود ببیید و یقین کنید که از خون‌های نجس نیست، مثلاً یقین کنید که خون پشه است، چنانچه بعد از نماز بفهمید از خونهایی بوده که نباید با آن نماز بخوانید، نمازتان را دوباره با لباس پاک بخوانید.
مسأله‌ی 810: هرگاه یقین کنید خونی که در بدن یا لباستان است، خون نجسی است که می‌توانید با آن نماز بخوانید، مثلاً یقین کنید خون زخم و دمل است، اگر چنانچه بعد از نماز بفهمید خونی بوده که نباید با آن نماز بخوانید، باید نمازتان را دوباره بخوانید و اگر وقت گذشته، قضا نمایید.
مسأله‌ی 811: اگر نجس بودن چیزی را فراموش کنید و بدن یا لباستان با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشی نماز بخوانید و بعد از نماز یادتان بیاید، نماز خود را صحیح بدانید. ولی اگر بدنتان با رطوبت به چیزی که نجسبودن آن را فراموش کرده‌اید برسد و بدون اینکه خود را آب بکشید غسل کنید و نماز بخوانید، اگر طوری نبوده که با غسل کردن، بدنتان پاک شود، باید دوباره غسل کنید و نمازتان را نیز دوباره بخوانید. و نیز اگر جایی از اعضای وضویتان با رطوبت به چیزی که نجسبودن آن را فراموش کرده‌اید برسد و پیش از آنکه آن جا را آب بکشید وضو بگیرید و نماز بخوانید، باید دوباره وضو گرفته و آن نماز را بخوانید.
مسأله‌ی 812: هر گاه یک لباس داشته باشید، اگر بدن و لباستان نجس شود و به اندازه‌ی آب کشیدن یکی از آنها آب داشته باشید، می‌توانید لباستان را بیرون آورید و بدن را آب بکشید و نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد، به جا آورید. و اگر به واسطه‌ی سرما یا عذر دیگری نتوانید لباستان را بیرون آورید، هر کدام از بدن یا لباستان را که بخواهید می‌توانید آب بکشید. ولی اگر مثلاً نجاست یکی ادرار است که اگر بخواهید با آب قلیل آب بکشید، باید دو مرتبه آب روی آن بریزید، و دیگری خون است که می‌توانید با یک مرتبه آب ریختن، پاکش کنید، باید آن را که به ادرار نجس شده آب بکشید و سپس آن نماز را با بدن و لباس پاک، اعاده کنید.
مسأله‌ی 813: هر گاه غیر از لباس نجس، لباس دیگری نداشته باشید، می‌توانید با همان لباس نماز بخوانید، یا نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد بجا آورید. ولی اگر به واسطه‌ی سرما و مانند آن نتوانید لباستان را بیرون آورید، باید با لباس نجس نماز بخوانید و نمازتان را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 814: هر گاه فقط دو لباس دارید، اگر بدانید یکی از آنها نجس است و ندانید کدام یک است و نتوانید آنها را آب بکشید، چنانچه وقت دارید، باید با هر دو لباس نماز بخوانید. مثلاً اگر می‌خواهید نماز ظهر و عصر بخوانید، باید با هر کدام، یک نماز ظهر و یک نماز عصر بخوانید. ولی اگر وقت تنگ است، باید با یکی از آن دو لباس نماز بخوانید، و در خارج وقت نیز آن نماز را با لباس پاک قضا نمایید. یا این که نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد، بجا آورید. و سپس آن نماز را با لباس پاک قضا نمایید.
شرط دوم
مسأله‌ی 815: لباستان در هنگام نماز خواندن، باید مباح باشد. و هر گاه بدانید که نباید لباس غصبی بپوشید، اگر عمداً در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دکمه یا چیز دیگری از آن غصبی است نماز بخوانید، باید آن نماز را با لباس غیرغصبی اعاده نمایید.
مسأله‌ی 816: هر گاه بدانید که نباید لباس غصبی بپوشید ولی ندانید که نباید در آن نماز بخوانید، اگر عمداً با لباس غصبی نماز بخوانید، باید آن نماز را دوباره با لباس غیرغصبی بخوانید.
مسأله‌ی 817: اگر ندانید یا فراموش کنید که لباستان غصبی است و با آن، نماز بخوانید، نمازتان را صحیح بدانید. ولی اگر خودتان آن لباس را غصب کرده و بعداً فراموش کرده باشید، باید آن نماز را اعاده کنید.
مسأله‌ی 818: اگر ندانید یا فراموش کنید که لباستان غصبی است و در بین نماز بفهمید، چنانچه چیز دیگری عورتتان را پوشانده است و می‌توانید فوراً یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز به هم بخورد، لباس غصبی را بیرون آورید، باید آن را بیرون آورید و اگر خودتان غاصب نبوده‌اید، نمازتان را صحیح بدانید. ولی اگر چیز دیگری عورتتان را نپوشانده یا نمی‌توانید لباس غصبی را فوراً بیرون آورید یا اگر بیرون آورید، پی در پی بودن نماز به هم می‌خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشید، باید نماز را بشکنید و با لباس غیر غصبی نماز بخوانید. و اگر به این مقدار نیز وقت ندارید، باید در حال نماز، لباس را بیرون آورید و به دستور نماز برهنگان، نماز را تمام نمایید و دوباره با لباس غیر غصبی، قضا کنید.
مسأله‌ی 819: هرگاه برای حفظ جانتان با لباس غصبی نماز بخوانید، یا مثلاً برای اینکه دزد، لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخوانید، اگر غصب‌کننده خودتان نباشید، نمازتان را صحیح بدانید، ولی اگر خودتان غاصب باشید، باید بعد از رفع ضرورت، نماز را با لباس غیر غصبی دوباره بخوانید.
مسأله‌ی 820: اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده‌اید لباس بخرید، و با آن لباس نماز بخوانید، باید نماز را اعاده کنید. و همچنین است اگر نسیه بخرید و در موقع معامله قصدتان این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده‌اید، بپردازید.
شرط سوم
مسأله‌ی 821: نباید لباستان در حال نماز از اجزای حیوان مرده باشد، چه آن مردار دارای خون جهنده باشد، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببُرند، خون از آن جستن می‌کند، و چه دارای خون جهنده نباشد مانند ماهی و مار.
مسأله‌ی 822: نباید چیزی از مردار مانند گوشت و پوست آن که روح داشته، در حال نماز، همراهتان باشد، اگر چه لباستان نباشد.
مسأله‌ی 823: می‌توانید در حال نماز، چیزی از مردار حلالگوشت مانند مو و پشم که روح ندارد را همراه خود داشته باشید و همچنین می‌توانید با لباسی که از آنها تهیه شده نماز بخوانید.
شرط چهارم
مسأله‌ی 824: لباستان در حال نماز نباید از حیوانِ حرامگوشت باشد. و اگر مویی از آن هم همراهتان در نماز باشد، نماز خود را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 825: اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوانِ حرامگوشت مانند گربه بر بدن یا لباستان در حال نماز باشد، چنانچه تر باشد، نمازتان را باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نمازتان را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 826: اگر مو، عرق یا آب دهان مسلمانی بر بدن یا لباستان در حال نماز باشد، دارای اشکال ندانید. و همچنین است اگر مروارید، موم یا عسل همراهتان باشد.
مسأله‌ی 827: اگر شک داشته باشید که لباسی از حیوانِ حلالگوشت است یا حرام‌گوشت، چه در کشورهای اسلامی تولید شده باشد و چه در کشورهای کفر، بهتر است با آن نماز نخوانید.
مسأله‌ی 828: می‌توانید با لباسی که دکمه‌ی صدفی دارد نماز بخوانید.
مسأله‌ی 829: می‌توانید با لباس خز خالص نماز بخوانید، ولی نباید با پوست سنجاب نماز بخوانید.
مسأله‌ی 830: هر گاه با لباسی که نمی‌دانید یا فراموش کرده‌اید که از حیوانِ حرامگوشت است نماز بخوانید، باید نمازتان را دوباره بخوانید.
شرط پنجم و ششم
مسأله‌ی 831: نباید لباس طلاباف بپوشید و نباید در آن نماز بخوانید؛ ولی منهاجیات می‌توانند در نماز و غیر نماز بپوشند.
مسأله‌ی 832: نباید با طلا زینت کنید، زینت‌هایی مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست و استعمال عینکی که قاب طلا دارد، و نمازی که با زیورآلات طلا خوانده‌اید را باطل بشمارید، ولی منهاجیات می‌توانند با طلا، در نماز و غیر نماز، زینت کنند.
مسأله‌ی 833: هر گاه ندانید یا فراموش کنید که انگشتر یا لباستان از طلاست و با آن نماز بخوانید، باید نمازتان را دوباره بخوانید.
مسأله‌ی 834: نباید لباس ابریشم خالص را ـ چه در نماز و چه در غیر نماز ـ بپوشید، حتی به مقدار چیزی که نماز در آن تمام نمی‌شود، مانند بند شلوار یا عرقچین و مانند اینها.
مسأله‌ی 835: نباید ـ چه در نماز و چه در غیر نماز ـ لباسی بپوشید که آستر تمام آن یا آستر مقداری از آن که زیادتر از چهار انگشت بسته است، از ابریشم خالص باشد.
مسأله‌ی 836: نباید لباسی را که نمی‌دانید از ابریشم خالص است یا چیز دیگر، ـ چه در نماز و چه در غیر نماز ـ بپوشید.
مسأله‌ی 837: نباید در حال نماز، دستمال ابریشمی و مانند آن در جیبتان باشد.
مسأله‌ی 838: منهاجیات می‌توانند در غیر نماز، لباس ابریشمی بپوشند ولی با آن نماز نخوانند.
مسأله‌ی 839: می‌توانید در حال ناچاری، لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف و لباسی که از مردار تهیه شده، بپوشید. و نیز اگر ناچار باشید لباس بپوشید و لباس دیگری غیر از اینها نداشته باشید، و تا آخر وقت هم، ناچاری‌تان از بین نمی‌رود، می‌توانید با این لباسها نماز بخوانید؛ گر چه بهتر است بعداً با لباس خالی از اشکال، قضا کنید.
مسأله‌ی 840: هر گاه غیر از لباس غصبی و لباسی که از مردار تهیه شده، لباس دیگری نداشته باشید، ولی ناچار از لباس پوشیدن نباشید، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد، نماز بخوانید.
مسأله‌ی 841: اگر غیر از لباسی که از حیوانِ حرامگوشت تهیه شده لباس دیگری نداشته باشید، چنانچه در پوشیدن آن لباس ناچار باشید، می‌توانید با همان لباس نماز بخوانید و اگر ناچار نباشید باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورید، و سپس یک نماز دیگر هم با همان لباس بخوانید.
مسأله‌ی 842: اگر غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلاباف، لباس دیگری نداشته باشید، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشید، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخوانید.
مسأله‌ی 843: هر گاه چیزی نداشته باشید که در نماز، عورت خود را با آن بپوشانید، باید اگر چه به کرایه یا خریداری باشد تهیه نمایید. ولی اگر تهیه‌ی آن به قدری پول لازم دارد که نسبت به دارایی‌تان زیاد است، یا طوری است که اگر پول را به مصرف لباس برسانید، به حالتان ضرر داشته باشد، می‌توانید به دستوری که برای برهنگان گفته شد، نماز بخوانید.
مسأله‌ی 844: هر گاه لباس نداشته باشید ولی شخص دیگری لباسی به شما ببخشد یا عاریه بدهد، چنانچه قبول کردن آن برایتان مشقت نداشته باشد، باید قبول کنید. بلکه اگر عاریه کردن یا طلب بخشش برایتان سخت نیست، باید از مسلمانی که لباس دارد، طلب بخشش یا عاریه نمایید.
مسأله‌ی 845: نباید لباس شهرت، که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای شما معمول نیست، بپوشید و در حال اختیار، نباید در چنین لباسی نماز بخوانید.
مسأله‌ی 846: نباید لباس زنانه بپوشید، و نباید در حال اختیار، در چنین لباسی نماز بخوانید. همچنین منهاجیات نباید لباس مردانه بپوشند، و نباید در حال اختیار، در چنین لباسی نماز بخوانند.
مسأله‌ی 847: هر گاه باید خوابیده نماز بخوانید، نباید ـ چه برهنه باشید و چه برهنه نباشید ـ لحاف یا تشکتان نجس یا از ابریشم خالص یا از اجزای حیوانِ حرامگوشت باشد.

مواردی که می‌توانید با بدن یا لباس نجس نماز بخوانید
مسأله‌ی 848: در سه صورت، که تفصیل آنها بعداً گفته خواهد شد، اگر بدن یا لباستان در حال نماز نجس باشد، نمازتان را صحیح بدانید:
اول: آنکه به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دملی که در بدنتان است، لباس یا بدنتان به خون آلوده شده باشد.
دوم: آنکه بدن یا لباستان به مقدار کمتر از درهم که تقریباً به اندازه‌ی ناخن انگشت شست است، به خون آلوده باشد.
سوم: آنکه ناچار باشید با بدن یا لباس نجس نماز بخوانید.
و در یک صورت اگر فقط لباستان نجس باشد، نماز خواندن در آن را صحیح بدانید، و آن جایی است که لباس‌های کوچکتان مانند جوراب و عرقچین نجس باشد.
و احکام این چهار صورت، مفصلاً در مسائل بعدی گفته خواهد شد.
مسأله‌ی 849: اگر در بدن یا لباستان در حال نماز، خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم سخت باشد، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است، می‌توانید با آن خون نماز بخوانید. و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته‌اید و نجس شده، در بدن یا لباستان باشد.
مسأله‌ی 850: نباید خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب می‌شود و شستن آن آسان است، در بدن یا لباستان در حال نماز باشد.
مسأله‌ی 851: اگر جایی از بدن یا لباستان که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود، نباید با آن نماز بخوانید. ولی اگر مقداری از بدن یا لباستان که معمولاً به رطوبت زخم آلوده می‌شود، به رطوبت آن نجس شود، می‌توانید با آن نماز بخوانید.
مسأله‌ی 852: هر گاه از زخمی که داخل دهان یا بینی و مانند اینهاست، خونی به بدن یا لباستان برسد، نباید با آن نماز بخوانید و همچنین است با خون بواسیر، در صورتی که دانه‌هایش داخل باشد.
مسأله‌ی 853: هر گاه بدنتان زخم شود، اگر در بدن یا لباس خود خونی ببینید و ندانید از زخم است یا از خون دیگر، نباید با آن نماز بخوانید.
مسأله‌ی 854: اگر چند زخم در بدنتان باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شوند، تا وقتی همه خوب نشده‌اند، می‌توانید با خون آنها نماز بخوانید. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شوند، هر کدام که خوب شد، باید برای نماز، بدن و لباستان را از خون آن، آب بکشید.
مسأله‌ی 855: نباید سر سوزنی خون حیض یا نفاس یا استحاضه یا خون سگ یا خوک یا کافر یا مسلمان دیگر یا مردار یا حیوانِ حرامگوشت، در بدن یا لباستان در حال نماز باشد. ولی خون‌های دیگر مثل خون بدن خودتان یا خون حیوانِ حلالگوشت، اگر چه در چند جای بدن و لباستان باشد، در صورتی که روی هم از درهم (که تقریباً به اندازه‌ی ناخن انگشت شست می‌شود) کمتر باشد، می‌توانید با آن نماز بخوانید.
مسأله‌ی 856: خونی که به لباس بیآستر بریزد و به پشت آن برسد را یک خون حساب کنید. ولی اگر پشت آن، جدا خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمایید. پس اگر خونی که در پشت و روی لباستان است، روی هم کمتر از درهم باشد، می‌توانید با آن نماز بخوانید ولی اگر بیشتر باشد، نماز خواندن با آن را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 857: اگر خون روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمایید. پس اگر خونِ روی لباس و آستر، کمتر از درهم باشد، نماز با آن را صحیح، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 858: اگر خون بدن یا لباستان، کمتر از درهم باشد و رطوبتی مانند عرق به آن برسد، نباید با آن نماز بخوانید. و اگر بخوانید، باید دوباره با لباس پاک اعاده یا قضا نمایید.
مسأله‌ی 859: هر گاه بدن یا لباستان خونی نشود ولی به واسطه‌ی رسیدن به خون، نجس شود، اگر چه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نباید با آن، نماز بخوانید. و اگر با آن نماز خواندید، باید اعاده یا قضا نمایید.
مسأله‌ی 860: اگر خونی که در بدن یا لباستان است، کمتر از درهم باشد ولی نجاست دیگری به آن برسد، مثلاً یک قطره ادرار روی آن بریزد، نباید با آن نماز بخوانید. و اگر با آن نماز خواندید، باید اعاده یا قضا نمایید.
مسأله‌ی 861: اگر لباس‌های کوچکتان مثل عرقچین و جوراب که نمی‌شود با آنها عورت را پوشانید نجس باشد، چنانچه از مردار و حیوانِ حرام‌گوشت و برای منهاجیون از ابریشم خالص و طلاباف درست نشده باشد، نماز با آنها را صحیح بدانید. و نیز می‌توانید با انگشتر نجس نماز بخوانید.
مسأله‌ی 862: چیز نجس، چه بتواند ساتر عورت باشد، مانند دستمال و چه نتواند ساتر عورت باشد مانند کلید و چاقوی نجس، نباید در حال نماز، همراه خود داشته باشید. ولی اگر این مسأله را نمی‌دانسته‌اید و مدتی با این حالت نماز خواننده‌اید، قضا کردنش را لازم ندانید.
مسأله‌ی 863: چه منهاجیاتی که پرستار بچه هستند و چه منهاجیاتی که پرستار بچه نیستند، نباید در لباس نجس نماز بخوانند و اگر در لباس نجس نماز خواندند، باید دوباره در لباس پاک، اعاده یا قضا نمایند.

چیزهایی که خوب است در لباس نمازگزار مراعات کنید
مسأله‌ی 864: چند چیز را در لباس نمازگزار، مراعات کنید که از آن جمله است: پوشیدن پاکیزه‌ترین لباسها، استعمال بوی خوش و به دست کردن انگشتر عقیق. و تفصیل این موارد، در قوانین عملی طبقات هفتم و نهم منهاج فردوسیان آمده است.
چیزهایی که خوب است در لباس نمازگزار ترک کنید
مسأله‌ی 865: چند چیز را در لباس نمازگزار ترک کنید، از آن جمله است: پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی‌کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن دکمه‌های لباس و به دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد. و تفصیل این موارد، در قوانین عملی طبقات هشتم و دهم منهاج فردوسیان آمده است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است