حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 900: نباید زمین، سقف، بام و طرف داخل و بیرون دیوار مسجد را نجس کنید و هر گاه بفهمید که نجس شده است، باید فوراً نجاست آن را برطرف کنید.
مسأله‌ی 901: اگر نتوانید مسجد را تطهیر نمایید، یا کمک لازم داشته باشید و پیدا نکنید، تطهیر مسجد را لازم ندانید. ولی در صورتی که مشقت نداشته باشد، باید به کسی که می‌تواند تطهیر کند، اطلاع دهید.
مسأله‌ی 902: اگر جایی از مسجد نجس شود که تطهیر آن بدون کندن یا خراب کردن مقدار کمی از آن ممکن نباشد، باید آنجا را بکنید یا خراب نمایید. و اگر خودتان نجس کرده‌اید، باید بعد از خراب کردن یا کندن، آن قسمت را بسازید و یا پُر کنید. و اگر مسجد به نحوی نجس شده باشد که برای تطهیر آن ناچار باشید تمام مسجد را خراب کنید، چنانچه خیّرینی باشند که بعد از تخریب، آن را بسازند، می‌توانید آن را خراب کنید. و اگر چیزی مانند آجر مسجد که ممکن است آن را برگردانید، نجس شود، باید بعد از تطهیر، به مسجد برگردانید.
مسأله‌ی 903: اگر مسجدی غصب شده و به جای آن خانه و مانند آن ساخته شده باشد یا به طوری خراب شود که نماز خواندن در آن ممکن نباشد، باز هم نباید آن را نجس کنید و در صورتی که نجس شود، باید تطهیر کنید.
مسأله‌ی 904: نباید حرم استادان منهاج (علیهمالسلام) را نجس کنید، و اگر نجس شود ـ چه بی‌احترامی باشد و چه بی‌احترامی نباشد ـ باید تطهیر کنید.
مسأله‌ی 905: اگر حصیر مسجد نجس شود، باید آن را آب بکشید. ولی چنانچه به واسطه‌ی آب کشیدن خراب می‌شود و بریدن جای نجس بهتر است، باید آن را ببُرید. و اگر شما نجس کرده‌اید و ببُرد، باید خودتان اصلاحش کنید.
مسأله‌ی 906: نباید عین نجس مانند خون را به مسجد ببرید، چه موجب بیاحترامی به مسجد باشد و چه نباشد.
مسأله‌ی 907: می‌توانید مسجد را برای روضهخوانی، چادر بزنید و فرش کنید و سیاهی بکوبید و اسباب چای در آن ببرید، در صورتی که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود.
مسأله‌ی 908: نباید مسجد را به طلا زینت نمایید. و همچنین نباید صورت چیزهایی مثل انسان و حیوان که روح دارند در مسجد نقاشی کنید و نباید عکس انسان در مسجد بگذارید. و همچنین نقاشی چیزهایی که روح ندارند مثل گل و بوته، در مسجد را ترک کنید.
مسأله‌ی 909: اگر مسجد خراب هم شود، نباید آن را بفروشید یا داخل مِلک و جاده نمایید.
مسأله‌ی 910: نباید در و پنجره و چیزهای دیگر مسجد را بفروشید، و اگر مسجدی خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنید، و چنانچه به درد آن مسجد نخورد، باید در مسجد دیگری مصرف نمایید. ولی اگر به درد مسجدهای دیگر هم نخورد می‌توانید آن را بفروشید و پولش را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگری نمایید.
مسأله‌ی 911: شایسته است در صورت توانایی، مسجد بسازید یا مساجدی که نیاز به تعمیر دارد را تعمیر کنید. و اگر مسجد به طوری خراب شود که تعمیر آن ممکن نباشد، می‌توانید آن را خراب کنید و دوباره بسازید. بلکه می‌توانید مسجدی را که خراب نشده برای احتیاج مردم خراب کنید و بزرگتر بسازید.
مسأله‌ی 912: شایسته است مسجد را تمیز کنید و چراغش را روشن نمایید. و خوب است وقتی که می‌خواهید به مسجد بروید، خود را خوشبو کنید و لباس پاکیزه بپوشید و ته کفش خود را وارسی کنید که نجاستی به آن چسبیده نباشد. و موقع داخل شدن به مسجد، اول پای راستتان و موقع بیرون آمدن، اول پای چپتان را بگذارید. همچنین خوب است از همه زودتر به مسجد بروید و از همه دیرتر از مسجد بیرون آیید.
مسأله‌ی 913: وقتی می‌خواهید از مسجدی که دو در دارد، از یک در وارد و از در دیگر خارج شوید، حد اقل دو رکعت نماز در آن مسجد بخوانید و مسجد را محل عبور خود قرار ندهید.
مسأله‌ی 914: در مسجد نخوابید و در آن راجع به کارهای دنیا صحبت نکنید و مشغول صنعت نشوید و شعر ـ هر چند در مدح استادان منهاج (علیهم‌السلام) باشد ـ نخوانید و آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد نیاندازید، و گمشده‌ای را طلب نکنید و صدای خود را جز برای اذان، بلند ننمایید.
مسأله‌ی 915: کودک و دیوانه را به مسجد راه ندهید. و هر گاه پیاز یا سیر و مانند اینها خورده باشید که بترسید بوی دهانتان مردم را اذیت کند، قبل از حضور در مسجد، بوی دهانتان را از بین ببرید.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است