حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 1516: حضور در نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام (علیهالسلام) را واجب بدانید که باید به جماعت خوانده شود، ولی در زمان ما که استاد حاضر (ارواحنافداه) غایب هستند، می‌توانید فرادا بخوانید و اگر بخواهید به جماعت بخوانید، حمد و سوره را خودتان بخوانید.
مسأله‌ی 1517: وقت نماز عید قربان را از اول آفتاب روز عید تا ظهر بدانید.
مسأله‌ی 1518: نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانید و در عید فطر، بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنید و زکات فطره را هم بدهید یا جدا نمایید و بعد، نماز عید را بخوانید.
مسأله‌ی 1519: نماز عید فطر و قربان را دو رکعت بدانید که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگویید، و بعد از هر تکبیر، یک قنوت بخوانید و بعد از قنوت پنجم، تکبیر بگویید و به رکوع بروید و دو سجده بجا آورید و برخیزید، و در رکعت دوم، چهار مرتبه تکبیر بگویید و بعد از هر تکبیر قنوت بخوانید و تکبیر پنجم را بگویید و به رکوع بروید و بعد از رکوع، دو سجده کنید و تشهد بخوانید و نماز را سلام دهید.
مسأله‌ی 1520: در قنوت نماز عید فطر و قربان می‌توانید هر دعا و ذکری بخوانید ولی بهتر است این دعا را به امید ثواب بخوانید: «اللهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجوُدِ وَ الْجَبَروُتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَةِ، اَسْألُک بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمـُحَمَّد صلی الله علیه و آله ذُخراً وَ شَرَفاً وَکرامَةً وَ مَزیداً أَنْ تُصَلّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنی فی کلِّ خَیرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ أَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سوُءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ. اللهُمَّ إنّی اَسْألُک خَیرَ ما سَألَک بِهِ عِبَادُک الصَّالِحوُنَ وَ أَعوُذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک الْمـُخْلَصوُنَ».
مسأله‌ی 1521: بهتر است در نماز عید فطر و قربان، حمد و سوره را بلند بخوانید.
مسأله‌ی 1522: بهتر است در رکعت اول نماز عید فطر و قربان،‌ سوره‌ی «شمس» و در رکعت دوم آن، سوره‌ی «غاشیه» را بخوانید، یا در رکعت اول، سوره‌ی «اعلی» و در رکعت دوم، سوره‌ی «شمس» را بخوانید.
مسأله‌ی 1523: بهتر است در روز عید فطر، قبل از نماز عید به خرما افطار کنید، و در عید قربان، بعد از نماز عید، قدری از گوشت قربانی بخورید.
مسأله‌ی 1524: پیش از نماز عید، غسل کنید.
مسأله‌ی 1525: بهتر است برای نماز عید، بر زمین سجده کنید و در حال گفتن تکبیرها، دستها را بلند کنید و نماز را بلند بخوانید.
مسأله‌ی 1526: بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر، این تکبیرها را بگویید: «الله اَکبَرُ اللهُ اَکبَرُ، لاَ اِلَهَ إلاَّ اللهُ، وَ اللهُ اَکبَرُ اللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اللهُ اَکبَرُ عَلی مَا هَدَانا»
مسأله‌ی 1527: در عید قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، تکبیرهایی را که در مسأله‌ی پیش گفته شد بگویید و بعد از آن بگویید: «اللهُ اَکبَرُ عَلی مَا رَزَقَنا مِنْ بَهِیمَةِ الأْنْعامِ وَ الْحَمْدُ للهِ عَلی مَا اَبْلانَا» ولی اگر عید قربان را در منا باشید، بعد از پانزده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذیحجه است، این تکبیرها را بگویید.
مسأله‌ی 1528: نماز عید را زیر سقف نخوانید.
مسأله‌ی 1529: هر گاه در تکبیرهای نماز و قنوت‌های آن شک کنید، اگر از محل آن تجاوز نکرده باشید، بنابر کمتر بگذارید، و اگر بعد معلوم شود که گفته بودید، اعتنا نکنید.
مسأله‌ی 1530: اگر قرائت یا تکبیرات یا قنوتها را فراموش کنید و بجا نیاورید، نمازتان را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 1531: اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة الاحرام را فراموش کنید، نمازتان را باطل بشمارید.
مسأله‌ی 1532: اگر در نماز عید، یک سجده یا تشهد را فراموش کنید، بعد از نماز آن را بجا آورید و نیز اگر کاری که برای آن سجده‌ی سهو لازم است پیش آید، باید بعد از نماز، دو سجده‌ی سهو بنمایید.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۱ نظر

  • کاظمی نوشته است:
  • سلام علیکم
    آیا روایت زیر مورد تایید است؟
    پرداخت زکات فطره به نیابت از پدران و مادرانی که از دنیا رفته اند
    رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام أَنَّهُمَا کَانَا یُؤَدِّیَانِ زَکَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام حَتَّى مَاتَا، وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام یُؤَدِّیهَا عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام یُؤَدِّیهَا عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: وَ أَنَا أُؤَدِّیهَا عَنْ أَبِی. (مستدرک الوسائل، ج‏7، ص151 به نقل از دعائم الإسلام)
    روایت است که حسن بن علی و حسین بن علی علیهماالسلام بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خویش می ‏پرداختند. حضرت سجّاد علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خویش می ‏پرداخت. حضرت باقر علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدر خویش، زکات فطره می ‏پرداخت. حضرت صادق علیه السلام فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می ‏پردازم.
    مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی بر اساس روایت فوق، در «مرآة الکمال» می ‏نویسد: مستحبّ است که فرزند بعد از فوت پدر، هر سال از جانب او زکات فطره را پرداخت نماید. (مرآة الکمال، ج3، ص556)
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    این روایت، در منابع معتبر روایی نیامده است و به همین لحاظ، فقهای عظام شیعه، بر طبق آن، فتوا به استحباب پرداخت زکات فطره به نیت پدر و مادری که در قید حیات نیستند، نداده‌اند؛ ولی می‌توان به امید ثواب و مطلق خیرات برای اموات، مبلغی معادل زکات فطره را به فقرا داد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است