حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 1533: می‌توانید بعد از درگذشت مسلمانی، برای بجا آوردن نماز و عبادت‌های دیگر او که در زندگی‌اش بجا نیاورده، دیگری را اجیر کنید یعنی به او مزد دهید که آنها را بجا آورد و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد، صحیح بدانید.
مسأله‌ی 1534: می‌توانید برای بعضی از کارهای مستحبی مثل زیارت مرقد مطهر استادان منهاج (علیهمالسلام)، از طرف زندگان اجیر شوید، و نیز می‌توانید کار مستحبی را انجام دهید و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نمایید.
مسأله‌ی 1535: کسی را که برای خواندن نماز قضای میت، اجیر می‌کنید، باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید بداند، یا آنکه عمل به احتیاط کند.
مسأله‌ی 1536: هر گاه اجیر شده باشید، باید موقع نیت، میت را معین نمایید، ولی دانستن اسم میت را لازم ندانید. پس می‌توانید نیت کنید از طرف کسی نماز می‌خوانید که برای او اجیر شده‌اید.
مسأله‌ی 1537: وقتی اجیر می‌شوید، باید خود را به جای میت فرض کنید و عبادت‌های او را قضا نمایید، پس اگر عملی را انجام دهید و ثوابش را برای او هدیه کنید، کافی ندانید.
مسأله‌ی 1538: باید کسی را اجیر کنید که اطمینان داشته باشید نماز را به صورت صحیح می‌خواند.
مسأله‌ی 1539: هر گاه کسی را برای نمازهای میت اجیر کرده باشید، اگر بفهمید که عمل را بجا نیاورده یا باطل انجام داده، باید دوباره اجیر بگیرید.
مسأله‌ی 1540: هرگاه شک کنید که اجیر، عمل را انجام داده یا نه، اگر چه اجیر بگوید عمل را انجام داده‌ام، باید دوباره اجیر بگیرید، ولی اگر شک کنید که عمل او صحیح بوده یا نه، اعتنا نکنید.
مسأله‌ی 1541: کسی را که عذری دارد و مثلاً نشسته نماز می‌خواند را برای نمازهای میت اجیر نکنید، بلکه کسی که با تیمّم یا جبیره نماز می‌خواند را نیز اجیر نکنید.
مسأله‌ی 1542: می‌توانید برای زن اجیر شوید و منهاجیات نیز می‌توانند برای مرد اجیر شوند، و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز باید به تکلیف خود عمل نمایید.
مسأله‌ی 1543: قضای نمازهای میت را به ترتیب بخوانید، بخصوص در مثل نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا از یک روز.
مسأله‌ی 1544: هر گاه اجیر شوید و با شما شرط کنند که عمل را به طور مخصوصی انجام دهید، باید همان طور بجا آورید و اگر با شما شرط نکرده باشند، باید در آن عمل به آنچه نزدیک‌تر به احتیاط است عمل کنید، مثلاً اگر وظیفه‌ی میت گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه بوده و تکلیف شما، یک مرتبه است، سه مرتبه بگویید.
مسأله‌ی 1545: هر گاه اجیر شوید و با شما شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخوانید، باید مقداری از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورید.
مسأله‌ی 1546: هر گاه چند نفر را برای خواندن نماز قضای میت اجیر کنید، باید برای هر کدام آنها وقتی را معین نمایید، مثلاً اگر با یکی از آنها قرارگذاشتید که از صبح تا ظهر نماز قضا بخوانید، با دیگری قرار بگذارید که از ظهر تا شب بخوانید، و نیز باید نمازی را که در هر دفعه شروع می‌کنید معین نمایید، مثلاً قرار بگذارید اول نمازی را که می‌خواند صبح باشد یا ظهر یا عصر، و همچنین باید با آنها قرار بگذارید که در هر دفعه، نماز یک شبانهروز را تمام کنند و اگر ناقص بگذارند، آن را حساب نکنند و دفعه‌ی بعد، نماز یک شبانهروز را از اول شروع نمایند.
مسأله‌ی 1547: اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال، نمازهای میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال، بمیرد باید برای نمازهایی که می‌دانید به جا نیاورده است، دیگری را اجیر نمایید، بلکه برای نمازهایی که احتمال می‌دهید به جا نیاروده نیز باید اجیر بگیرید.
مسأله‌ی 1548: کسی را که برای نمازهای میت اجیر کرده‌اید، اگر پیش از تمام کردن نمازها بمیرد و اجرت همه‌ی آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشید که تمام نمازها را خودش بخواند، باید اجرت مقداری که نخوانده را از مال او به ولی میت بدهید، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده است، باید نصف پولی که گرفته را از مال او به ولی میت بدهید، و اگر شرط نکرده باشید، باید ورثهاش از مال او اجیر بگیرند، اما اگر مال نداشته باشد، چیزی بر ورثه واجب ندانید.
مسأله‌ی 1549: اگر اجیر پیش از تمام کردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، باید از مال او برای نمازهایی که اجیر بوده دیگری را اجیر نمایید و اگر چیزی زیاد آمد، در صورتی که وصیت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند، برای تمام نمازهای او اجیر بگیرید و اگر اجازه ندهند، یک‌سوم آن را به مصرف نماز خودش برسانید.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است