حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 2036: حج را زیارت کردن خانه‌ی خدا و انجام اعمالی که دستور داده‌اند در آن جا بجا آورده شود، بدانید و هر گاه این شرایط را دارا باشید، باید یک مرتبه در عمرتان بجا آورید:
اول: آنکه بالغ باشید.
دوم: آنکه عاقل و آزاد باشید.
سوم: آن‌که به واسطه‌ی رفتن به حج، مجبور نشوید کار حرامی را انجام دهید یا عمل واجبی که از حج مهمتر است را ترک نمایید، پس اگر مثلاً مجبور باشید از راه غصبی به حج بروید و راه دیگری نباشد، نباید به حج بروید.
چهارم: آنکه مستطیع باشید، و مستطیع بودن را به چند چیز بدانید:
اول: آنکه توشه‌ی راه و چیزهایی که بر حسب حالتان در سفر به آن محتاج می‌شوید و در کتاب‌های مفصل گفته شده را دارا باشید، و نیز مرکب سواری یا مالی که بتوانید آنها را تهیه کنید داشته باشید.
دوم: سلامت مزاج و توانایی آن را داشته باشید که بتوانید به مکه بروید و حج را بجا آورید.
سوم: در راه، مانعی از رفتنتان نباشد، پس اگر راه بسته باشد یا بترسید که در راه، جان یا آبرویتان از بین برود، یا مالتان را ببرند، بجا آوردن حج را لازم ندانید، ولی اگر از راه دیگری بتوانید بروید، اگر چه دورتر باشد، در صورتی که مشقت زیادی نداشته باشد و خیلی غیر متعارف نباشد، باید از آن راه بروید.
چهارم: به قدر بجا آوردن اعمال حج، وقت داشته باشید.
پنجم: مخارج کسانی که خرجی آنان بر شما واجب است ـ مثل زن و بچه ـ و مخارج کسانی که مردم، خرجی دادن به آنها را لازم می‌دانند را داشته باشید.
ششم: بعد از برگشتن از حج، کسب یا زراعت یا عایدی مِلک یا راه دیگری برای معاش خود داشته باشید که مجبور نشوید به زحمت زندگی کنید.
مسأله‌ی 2037: نداشتن خانه‌ی ملکی را بهانه‌ای برای ترک حج قرار ندهید، بلکه به حج بروید و از خدای تعالی بخواهید که نیازتان به خانه‌ی ملکی را مرتفع سازد.
مسأله‌ی 2038: منهاجیاتی که می‌توانند به حج بروند، اگر بعد از برگشتنشان، از خودشان مال نداشته باشند و شوهرشان هم مثلاً فقیر باشد و خرجی‌شان را ندهد و ناچار شوند به سختی زندگی کنند، حج را بر خودشان لازم ندانند.
مسأله‌ی 2039: هر گاه کسی مخارج حج و مخارج خانوادهتان در مدتی که در حج هستید را قبول کند، باید حج را بجا آورید، اگر چه قرض داشته باشید و بعد از برگشتن، مالی که بتوانید با آن زندگی کنید، نداشته باشید.
مسأله‌ی 2040: هر گاه کسی مخارج حج و مخارج خانوادهتان در مدتی که در حج هستید را به شما ببخشد و شرط کند که حج بجا آورید، باید قبول کنید، اگر چه قرض داشته باشید و در موقع برگشتن، مالی که بتوانید با آن زندگی کنید، نداشته باشید.
مسأله‌ی 2041: هر گاه مخارج حج و مخارج خانوادهتان در مدتی که در حج هستید را به شما بدهند و از شما بخواهند که حج بگزارید، در صورتی که اطمینان داشته باشید که از شما پس نخواهند گرفت، باید به حج بروید.
مسأله‌ی 2042: هر گاه مقداری مال که برای حج کافی است به شما بدهند، به شرط این که در سفر حج، به کسی که مال را داده خدمت کنید، می‌توانید قبول نکنید و حج را بدین واسطه بر خود لازم ندانید.
مسأله‌ی 2043: هر گاه مقداری مال به شما بدهند و بدین وسیله حج بر شما واجب شود و حج بگزارید، بهتر است بعداً اگر مالی از خودتان پیدا کنید، دوباره حج بجا آورید.
مسأله‌ی 2044: هر گاه برای تجارت، مثلاً تا جدّه بروید و مالی به دست آورید که اگر بخواهید از آنجا به مکه بروید، مستطیع باشید، باید حج کنید، و در صورتی که حج نمایید، اگر چه بعداً مالی پیدا کنید که بتوانید از وطن خود به مکه بروید، دیگر حج را بر خود واجب ندانید.
مسأله‌ی 2045: هر گاه اجیر شوید تا از طرف کسی دیگر حج گزارید، چنانچه خودتان نتوانید بروید و بخواهید شخص دیگری را از طرف خودتان بفرستید، باید از کسی که شما را اجیرکرده اجازه بگیرید.
مسأله‌ی 2046: باید در اولین سالی که استطاعت حاصل شد، حج بگزارید، ولی اگر مستطیع شدید و حج نرفتید و فقیر شدید، باید اگر چه به زحمت باشد، بعداً حج بجا آورید، و اگر به هیچ وجه نتوانید حج بروید، چنانچه کسی شما را برای حج اجیر کند، باید به مکه بروید و حج کسی که برایش اجیر شده‌اید را بجا آورید و تا سال بعد در مکه بمانید و برای خود حج نمایید، ولی اگر ممکن باشد که اجیر شوید و اجرت را نقد بگیرید و کسی که شما را اجیر کرده راضی شود که حج او را در سال بعد بجا آورید، باید سال اول برای خود و سال بعد برای کسی که اجیر شده‌اید، حج نمایید.
مسأله‌ی 2047: اگر در سال اولی که مستطیع شده‌اید به مکه بروید ولی در وقت معینی که دستور داده‌اند به عرفات و مشعرالحرام نرسید، چنانچه در سال‌های بعد مستطیع نباشید، حج را بر خود واجب ندانید، ولی اگر از سال‌های پیش مستطیع بوده و نرفته‌اید، اگر چه به زحمت باشد، باید حج کنید.
مسأله‌ی 2048: باید در اولین سالی که مستطیع شدید، حج بگزارید ولی اگر در سال اولی که مستطیع شدید، حج نکنید و بعد به واسطه‌ی پیری یا مرض و ناتوانی نتوانید حج نمایید و ناامید باشید از این که بعداً خودتان حج کنید، باید شخص دیگری را از طرف خود بفرستید، بلکه اگر در سال اولی که به قدر رفتن به حج مال پیدا کرده‌اید، به واسطه‌ی پیری یا مرض یا ناتوانی نتوانید حج کنید، باید کسی را از طرف خود بفرستید که حج نماید.
مسأله‌ی 2049: هر گاه از طرف شخص دیگری برای حج اجیر شده باشید، باید طواف نساء را از طرف او بجا آورید. و اگر بجا نیاورید، نزدیکی با زن را بر خود حرام بشمارید.
مسأله‌ی 2050: اگر طواف نساء را درست بجا نیاورید یا فراموش کنید، چنانچه در بین راه یا بعد از بازگشت به وطن یادتان بیاید، باید در صورت امکان برگردید و آن را انجام دهید، و در صورتی که نتوانید برگردید، باید شخص دیگری را برای انجام آن نایب بگیرید تا زنتان بر شما حلال باشد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است