حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

مسأله‌ی 2142: هر گاه دو نفر بخواهید با هم شرکت کنید، چنانچه قبل از خواندن عقد شرکت یا بعد از آن، هر کدام مقداری از مال خود را با مال دیگری به طوری مخلوط کنید که از یکدیگر تشخیص داده نشود و به عربی یا به زبان دیگر، صیغه‌ی شرکت را بخوانید، یا کاری کنید که معلوم باشد می‌خواهید با یکدیگر شریک باشید، شرکتتان را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 2143: هر گاه چند نفر باشید و بخواهید در مزدی که از کار خودتان می‌گیرید با یکدیگر شرکت کنید، شرکتتان را صحیح ندانید، مثل باربرها اگر قرار بگذارند هر قدر مزد گرفتند با هم قسمت کنند.
مسأله‌ی 2144: هر گاه دو نفر با یکدیگر شرکت کنید که هر کدام با اعتبار خودتان جنسی بخرید و قیمت آن را خودتان بدهکار شوید ولی در جنسی که هر کدام خریده‌اید و در استفاده‌ی آن با یکدیگر شریک باشید، شرکتتان را صحیح ندانید، اما اگر هر کدام، دیگری را وکیل کنید که جنس را برایتان نسیه بخرد، بعد هر شریکی جنس را برای خودش و شریکش بخرد که هر دو بدهکار شوید، شرکت را صحیح بدانید.
مسأله‌ی 2145: با کسانی که به واسطه‌ی عقد شرکت، شریک می‌شوید، باید مکلف و عاقل باشند و از روی قصد و اختیار شرکت کنند، و نیز باید بتوانند در مال خود تصرف نمایند. پس نباید با سفیهی که مال خود را در کارهای بیهوده مصرف می‌کند، چون حق ندارد در مال خود تصرف نماید، شرکت کنید.
مسأله‌ی 2146: می‌توانید در عقد شرکت، شرط کنید کسی که کار می‌کند یا بیشتر از شریک دیگر کار می‌کند، بیشتر منفعت ببرد، ولی نباید شرط کنید کسی که کار نمی‌کند یا کمتر کار می‌کند، بیشتر منفعت ببرد.
مسأله‌ی 2147: هر گاه قرار بگذارید که همه‌ی استفاده را یک نفر ببرد، یا تمام ضرر یا بیشتر آن را یکی از آنان بدهد، باید نفع و ضرر را به نسبت مال، بین خودتان تقسیم نمایید.
مسأله‌ی 2148: چه شرط کنید که یکی از شریکها بیشتر منفعت ببرد و چه شرط نکنید، چنانچه سرمایه‌ی شما به یک اندازه باشد، منفعت و ضرر را هم به یک اندازه تقسیم کنید، و اگر سرمایه‌ی شما به یک اندازه نباشد، باید منفعت و ضرر را به نسبت سرمایهتان قسمت نمایید، مثلاً اگر دو نفر شرکت کنید و سرمایه‌ی یکی از شما، دو برابر سرمایه‌ی دیگری باشد، سهم او از منفعت و ضرر را دو برابر سهم دیگری بدانید، چه هر دو به یک اندازه کار کنید یا یکی کمتر کار کند یا هیچ کار نکند.
مسأله‌ی 2149: هر گاه در عقد شرکت، شرط کنید که هر دو با هم خرید و فروش نمایید، یا هر کدام به تنهایی معامله کنید یا فقط یکی از شما معامله کند، باید به قرارداد عمل نمایید.
مسأله‌ی 2150: اگر معین نکنید که کدام یک از شما با سرمایه، خرید و فروش نمایید، هیچکدامتان نباید بدون اجازه‌ی دیگری با آن سرمایه معامله کنید.
مسأله‌ی 2151: هر گاه اختیار سرمایه‌ی شرکت با شما باشد، باید به قرارداد شرکت عمل کنید، مثلاً اگر با شما قرار گذاشته‌اند که نسیه بخرید یا نقد بفروشید یا جنس را از محل مخصوصی بخرید، باید به همان قرارداد رفتار نمایید، و اگر با شما قراری نگذاشته باشند، باید داد و ستدی نمایید که برای شرکت، ضرر نداشته باشد، و معاملات را به طوری که متعارف است انجام دهید، پس اگر مثلاً معمول است که نقد بفروشید یا مال شرکت را در مسافرت همراه خود نبرید، باید به همین طور عمل نمایید، و اگر معمول است که نسیه بدهید یا مال را به سفر ببرید، می‌توانید همین طور عمل کنید.
مسأله‌ی 2152: هر گاه با سرمایه‌ی شرکت معامله کنید، نباید بر خلاف قراردادی که با شما کرده‌اند، خرید و فروش کنید، ولی اگر چنین کنید و خسارتی برای شرکتتان پیش آید، باید جبران کنید و رضایت شرکاء را به دست آورید.
مسأله‌ی 2153: هر گاه با سرمایه‌ی شرکت معامله کنید و اتفاقاً مقداری از آن یا تمام آن تلف شود، اگر زیادهروی ننموده و در نگهداری سرمایه، کوتاهی نکرده‌اید، جبرانش را لازم ندانید.
مسأله‌ی 2154: هر گاه شریکی که با سرمایه‌ی شرکت معامله می‌کند، ادعا کند سرمایه، تلف شده و پیش حاکم شرع قسم بخورد، باید حرف او را قبول کنید.
مسأله‌ی 2155: هر گاه تمام شریکها از اجازه‌ای که به تصرف در مال یکدیگر داده‌اند برگردند، هیچ کدام نباید در مال شرکت تصرف کنید، و اگر یکی از شما از اجازه‌ی خود برگردد، شریک‌های دیگر حق تصرف ندارند، ولی کسی که از اجازه‌ی خود برگشته، می‌تواند در مال شرکت تصرف کنید، مگر آن که اجازه‌ی دیگر شرکاء مقیّد به اجازه‌ی او باشد.
مسأله‌ی 2156: هر وقت یکی از شریکها تقاضا کند که سرمایه‌ی شرکت را تقسیم کنید، باید قبول نمایید، و در صورتی که تقسیم سرمایه، مستلزم ضرر بر شرکاء باشد، باید به هر نحو ممکن، سهم آن شریک را پرداخت کنید یا به نحوی با او مصالحه نمایید.
مسأله‌ی 2157: اگر یکی از شریکهایتان بمیرد یا دیوانه یا بیهوش یا سفیه شود یعنی مال خود را در کارهای بیهوده مصرف نماید، یا از جهت مفلس شدن به حکم حاکم شرع از تصرف در مالش ممنوع شود، شما و شرکای دیگر نباید در مال شرکت تصرف کنید.
مسأله‌ی 2158: هر گاه شریک، چیزی را نسیه برای خود بخرد، نفع و ضررش مال خود اوست، ولی اگر برای شرکت بخرد و شرکاء دیگر به آن معامله راضی شوند، نفع و ضررش را برای همه‌ی آنان بدانید.
مسأله‌ی 2159: هر گاه با سرمایه‌ی شرکت معامله‌ای کنید، بعد بفهمید شرکت باطل بوده، چنانچه طوری باشد که اگر می‌دانستید شرکت درست نیست به تصرف در مال یکدیگر راضی بودید، معامله را صحیح بدانید، و هر چه از آن معامله پیدا شده را مال همه‌ی سهام‌داران بدانید، و اگر این طور نباشد، در صورتی که کسانی که به تصرف دیگران راضی نبوده‌اند، به آن معامله راضی شوند، معامله را صحیح وگرنه باطل بدانید. و در هرصورت، هر کدام از سهام‌داران که برای شرکت، کاری کرده است، اگر به قصد مجانی کار نکرده باشد، می‌تواند مزد زحمت‌های خود را به اندازه‌ی معمول از شریک‌های دیگرش بگیرد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است