حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: چرا مراجع تقلید نمی‌توانند «منهاج فردوسیان» را تأیید کنند؟

تفصیل سؤال: چرا معتقدید مراجع تقلید نمی‌توانند «منهاج فردوسیان» را تأیید کنند؛ بلکه «منهاج فردوسیان» باید محکی برای سنجیدن پایه‌ی مراجع تقلید باشد؟

جواب: منهاج فردوسیان، مجموعه‌ای از واضحات و مسلّمات اسلام است، پس از سویی معنی ندارد که فقیه، بخواهد واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر را تأیید کند. و از سوی دیگر، فتوا برای موضوعات مستحدثه، باید بر پایه‌ی واضحات و مسلّمات باشد. پس فقیهی که «منهاج فردوسیان» را نداشته باشد، چگونه می‌تواند بدون پایه، فتوا بدهد؟ و از سوی سوم، فقیهی می‌تواند مرجعیت دینی جامعه‌ی شیعه را به عهده گیرد که خارج از مسلّمات کتاب و سنت و عترت، فتوا ندهد. یعنی دچار اجتهاد در مقابل نص نشده باشد. به همین دلیل، فقهایی که دچار اجتهاد در مقابل نص شده و بر خلاف مسلّمات و واضحات قرآن و روایات معتبر (یعنی قوانین عملی منهاج فردوسیان)، فتوا می‌دهند، لیاقت مرجعیت دینی را نخواهند داشت. پس به این ملاحظه، باید فقیه، قبل از رسیدن به مرجعیت، بر منهاج فردوسیان عرضه شود تا هر گونه زاویه و انحرافش، مشخص گردد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است