حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

باب پنجم: شباهت اعلم در فقه با استاد در عرفان
تعیین اعلم، بیشباهت به بحث «استاد» در عرفان نیست. در آنجا نیز لزوم داشتن استاد را اثبات می‌کنند و تقریباً همه بر این مطلب اتفاق نظر دارند که داشتن استاد کامل، یکی از شرایط حتمی و لازم برای سیر و سلوک است و سپس برای استاد کامل، ملاک‌هایی بر می‌شمارند که در هنگام تطبیق بر افراد، جز حیرت و سرگردانی، ثمره‌ای در بر ندارد.
در نزد فقهای عظام نیز اصل مراجعه به اعلم، ثابت است و برای اعلم، ملاک‌هایی بر می‌شمارند، ولی در هنگام کشف این ملاک‌ها در نامزدهای مرجعیت، همه ـ حتی خود نامزدهای مرجعیت ـ به تردید می‌افتند که نمونه‌اش در مذاکره‌ی میرزای شیرازی و سید فشارکی بیان شد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است