حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال سوم: آیا متعهد می‌شوید که احتیاط،‌ با همه‌ی سختی‌هایی که دارد، رساننده به مطلوب باشد؟

طرح سؤال: به توصیه‌ی شما، سخت‌ترین فتواها را برای عمل برگزیدیم و تا جایی که امکان داشت، احتیاط کردیم. حال آیا بر عهده می‌گیرید که به نتیجه‌ی مطلوب برسیم؟

جواب: اولاً: «احتیاط» در تمام امور، توصیه‌ی امام صادق (علیه‌السلام) است. هزار و چهارصد سال است که مشتاقان کمال و سعادت، بر شاهراه مطمئن احتیاط، حرکت می‌کنند و ضرری از ناحیه‌ی احتیاط کردن، گزارش نکرده‌اند. [1]
ثانیاً: به توصیه‌ی امام صادق (علیه‌السلام) از مسئولیت فتوا دادن فرار کردیم [2] تا چیزی به دین خدا منسوب نکنیم و چیزی بر عهده‌ی ما قرار نگیرد. پس برای این فرار، بهترین راه را توصیه به احتیاط یافتیم ولی برای توصیه به احتیاط، هیچگونه تعهدی نمی‌دهیم و هیچگونه مسئولیتی در قبال عمل به توصیه‌های احتیاطی بر عهده نمی‌گیریم.
به قول شیطان رجیم [3] ما فقط شما را دعوت به احتیاط می‌کنیم و این، شما هستید که قبول کرده و به احتیاط عمل می‌کنید. پس در فایده‌اش با شما شریک هستیم ولی در ضررهای احتمالی‌اش، شریک نمی‌شویم و جز خودتان را ملامت نکنید.
……………………………………..
[1] امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «خُذْ بِالاحْتِیاطِ فِی جَمِیعِ مَا تَجِدُ إِلَیهِ سَبِیلاً؛ در تمام آنچه راهی به احتیاط می‌یابی، احتیاط کن». (مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، طبرسی، صفحه‌ی 328؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد 1، صفحات 224 تا 226؛ وسائل الشیعه، محدث عاملی، جلد 18، صفحه‌ی 127)
[2] آن حضرت به عنوان بصری فرمودند: «وَ اهْرُبْ‏ مِنَ‏ الْفُتْیا هَرَبَکَ مِنَ الْأَسَدِ؛ از فتوا دادن فرار کن مانند فرار کردنت از شیر». (مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، طبرسی، صفحه‌ی 328)
[3] خدای تعالی از قول شیطان رجیم حکایت می‌کند که می‌گوید: «ما کانَ لِی عَلَیکمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی‏ فَلا تَلُومُونی‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَکمْ؛ مرا بر شما هیچ غلبه و تسلّطى نبود، فقط شما را دعوت کردم و شما هم پذیرفتید، پس سرزنشم نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید». (سوره‌ی ابراهیم، آیه‌ی 22)

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است