حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

اشکال دوم: رواج «احتیاط»، موجب از بین رفتن نشاط علمی حوزه‌های علمیه می‌شود!

طرح اشکال: هر گاه عمل به احتیاط، رواج یابد، تقریباً حکم تمام مسائل مستحدثه و تمام احکام اختلافی گذشته، به سادگی روشن می‌شود و تمام بحث‌های جدّی و مفصّل علما و فقها، بی‌ثمر و بی‌اثر تلقی می‌گردد.

جواب: نگه داشتن جامعه در سرگردانی، به بهانه‌ی حفظ نشاط علمی حوزه‌های فقهی، دیدگاه درستی نیست. تلاش‌های علمی‌ای که ثمره‌ی روشنش، خارج کردن جامعه از گرداب حیرت به ساحل امن نباشد، ارزش یاد گرفتن و یاد دادن ندارد و صرف هزینه‌های انسانی و مالی هنگفت برای آن، توجیه ندارد. علاوه بر این که اگر حوزه‌های علمیه، بیشتر وقت خود را به فراگیری قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان و مراعات قانون‌های آن مصروف دارد، نشاط بسیار بالای معنوی می‌یابد و مشعلی فروزان، فرا راه جامعه‌ی اسلامی و انسانی، برای رسیدن به قلّه‌های کمال و سعادت دنیوی و اخروی خواهد بود. پس شایسته است علما و فقهای معظم و طلاب فاضل حوزه‌های علمیه، به جای وارد شدن به بحث‌های درازدامن و واکاوی‌های علمی بی‌حاصل، همتشان را بر فراگیری، عمل و نشر منهاج فردوسیان بگذارند، تا هم خودشان برسند و هم دیگران را برسانند.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است