حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

رکن سوم در تنظیم قوانین، آیات و روایاتی است که کاری را دارای فایده یا ضرر عقلایی ـ جسمی یا فراجسمی ـ معرفی نماید.
با توجه به این که جلب فایده و دفع ضرر، اساس تعاملات انسان است؛ هر کاری که دارای فایده معرفی شود، اشاره به این دارد که انجام دادنش مطلوب است و هر کاری که دارای ضرر معرفی شود، اشاره به این دارد که ترک‌کردنش، مطلوب است.
پس برای امور مفید، چنین ‌می‌شود استدلال کرد:
مقدمه‌ی اول: انجام دادن این کار، مفید است.
مقدمه‌ی دوم: هر کار مفیدی را باید برای جلب منفعتش انجام داد.
نتیجه: این کار را باید برای جلب منفعتش انجام داد.
و برای امور مضر، چنین می‌توان استدلال نمود:
مقدمه‌ی اول: انجام دادن این کار، مضر است.
مقدمه‌ی دوم: هر کار مضری را باید برای دفع ضررش ترک کرد.
نتیجه: این کار را باید برای دفع ضررش ترک کرد.
 نمونه‌ی 1 (فایده‌ی جسمی ـ آیه): «یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ الوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»1
 نمونه‌ی 2 (فایده‌ی جسمی ـ حدیث): کانَ الصَّادِقُ (علیه‌السلام) یقُولُ: «نَتْفُ الإِبْطِ یُضْعِفُ المَنْکِبَینِ وَ یُوهِی وَ یُضْعِفُ البَصَرَ»2
 نمونه‌ی 3 (فایده‌ی جسمی ـ حدیث): قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلی‌ الله ‌علیه ‌ و آله ‌و سلم): «مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ یَوْمَ السَّبْتِ وَ یَوْمَ الخَمِیسِ وَ أَخَذَ مِنْ شَارِبِهِ عُوفِی مِنْ وَجَعِ الضِّرْسِ وَ وَجَعِ العَینِ»3
 نمونه‌ی 4 (فایده‌ی جسمی ـ حدیث): قَالَ الصَّادِقُ (علیه‌السلام): «مَشْطُ الرَّأْسِ یَذْهَبُ بِالوَبَاءِ وَ مَشْطُ اللِّحْیةِ یَشُدُّ الأَضْرَاسَ»4
 نمونه‌ی 5 (فایده‌ی فراجسمی ـ حدیث): قَالَ الصَّادِقُ (علیه‌السلام): «مَنْ سَرَّحَ لِحْیتَهُ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ عَدَّهَا مَرَّةً مَرَّةً لَمْ یَقْرَبْهُ الشَّیطَانُ أَرْبَعِینَ یَوْماً»5
 نمونه‌ی 6 (فایده‌ی فراجسمی ـ حدیث): قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلم): «یا عَلِی تِسْعَةُ أَشْیاءَ تُورِثُ النِّسْیانَ أَکلُ التُّفَّاحِ الحَامِضِ وَ أَکلُ الکُزْبُرَةِ وَ الجُبُنِّ وَ سُؤْرِ الفَأْرِ وَ قِرَاءَةُ کتَابَةِ القُبُورِ وَ المَشْی بَینَ امْرَأَتَینِ وَ طَرْحُ القَمْلَةِ وَ الحِجَامَةُ فِی النُّقْرَةِ وَ البَوْلُ فِی المَاءِ الرَّاکدِ»6

………………………………………………

1. سوره‌ی نحل، آیه‌ی 69. ترجمه: از درون [شکم] آن شهدى که به رنگ‌هاى گوناگون است بیرون مى‏آید، در آن براى مردم درمانى است.
2. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 1، صفحه‌ی 120، حدیث 262. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمودند: کندن موی زیر بغل، شانه‌ها را سست و بینایی را کم می‌نماید.
3. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 1، صفحه‌ی 128، حدیث 312. ترجمه: هر کس ناخن‌ها و سبیلش را روز شنبه و پنجشنبه کوتاه کند، از درد دندان و درد چشم عافیت می‌یابد.
4. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 1، صفحه‌ی 129، حدیث 319. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: شانه زدن سر، ریزش مو را از بین می‌برد و شانه زدن ریش، موجب محکم شدن دندان‌ها می‌گردد.
5. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 1، صفحه‌ی 129، حدیث 321. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: هر کس ریشش را هفتاد بار ـ با شماره ـ شانه بزند، شیطان [یا میکروب] تا چهل روز به او نزدیک نخواهد شد.
6. روضة الواعظین، فتّال نیشابوری، جلد 2، صفحه‌ی 307. ترجمه: استاد اعظم (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) فرمودند: ای علی، نُه چیز، فراموشی می‌آورد؛ خوردن سیب ترش، خوردن گشنیز، خوردن پنیر، خوردن نیم‌خورده‌ی موش، خواندن سنگ قبرها، راه رفتن بین دو زن، زنده رها کردن شپش، حجامت بر نقره (گودی پشت سر) و ادرار کردن در آب ایستاده.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است