از موارد دیگری که میتواند راهنمای استجماع قانون باشد، آن است که «خوشآمد» یا «خوشنیامد»ی از سوی استادان منهاج فردوسیان (علیهمالسلام) در مورد موضوعی صادر شده باشد. با توجه به پیشفرضِ ثابتشده که آن بزرگواران از روی هوای نفس و بدون جهت نسبت به موضوعی اظهار «خوشآمدن» و «خوشنیامدن» نمیکنند1، میتوان به راحتی از این نشانه به سوی استجماع قانون، راه یافت.
نمونهی 1 (حدیث): عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللهِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام): أَقْرَأُ القُرْآنَ فِی لَیلَةٍ؟ قَالَ: «لَا یُعْجِبُنِی أَنْ تَقْرَأَهُ فِی أَقَلَّ مِنْ شَهْرٍ»2
نمونهی 2 (حدیث): عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الوَرَّاقِ قَالَ عَرَضْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) کتَاباً فِیهِ قُرْآنٌ مُخَتَّمٌ مُعَشَّرٌ بِالذَّهَبِ وَ کُتِبَ فِی آخِرِهِ سُورَةٌ بِالذَّهَبِ فَأَرَیتُهُ إِیّاهُ فَلَمْ یَعِبْ فِیهِ شَیئاً إِلَّا کِتَابَةَ القُرْآنِ بِالذَّهَبِ وَ قَالَ: «لَا یُعْجِبُنِی أَنْ یُکتَبَ القُرْآنُ إِلَّا بِالسَّوَادِ کمَا کُتِبَ أَوَّلَ مَرَّةٍ»3
نمونهی 3 (حدیث): عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیهالسلام) قَالَ: «مَا مِنْ شَیءٍ یُعْبَدُ اللهُ بِهِ یَوْمَ الجُمُعَةِ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»4
نمونهی 4 (حدیث): أَمَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) أَنْ نُلَبِّی وَ لَا نُسَمِّی شَیئاً وَ قَالَ: «أَصْحَابُ الْإِضْمَارِ أَحَبُّ إِلَیَّ»5
…………………………………………….
1. قرآن کریم میفرماید: «وَ مَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَى؛ و از سر هوس سخن نمىگوید. این سخن بجز وحیى که وحى مىشود نیست» (سورهی نجم، آیات 3 و 4)
2. کافی، محدث کلینی، جلد 2، صفحهی 617. ترجمه: راوی میگوید به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم: آیا قرآن را در یک شب ختم کنم؟ فرمودند: خوشم نمیآید در کمتر از یک ماه ختم کنی.
3. کافی، محدث کلینی، جلد 2، صفحهی 629. ترجمه: راوی میگوید کتابی بر امام صادق (علیهالسلام) عرضه کردم که در آن قرآنی طلاکاری بود و در آخرش سورهای با طلا نوشته شده بود. پس آن را به ایشان نشان دادم و عیبی جز نوشتن قرآن به طلا نگرفتند و فرمودند: خوشم نمیآید که قرآن جز با مرکب سیاه، همچنان که اولین بار نوشته شد، نوشته شود.
4. کافی، محدث کلینی، جلد 3، صفحهی 429. ترجمه: امام باقر (علیهالسلام) فرمودند: خدای تعالی در روز جمعه به چیزی محبوبتر در نزد من از صلوات بر محمد و خاندان محمد پرستیده نمیشود.
5. کافی، محدث کلینی، جلد 4، صفحهی 333. ترجمه: راوی میگوید امام صادق (علیهالسلام) به ما امر کردند که لبیک بگوییم ولی نامی از چیزی نبریم و فرمودند: آنان که در نیت میگیرند، در نزد من محبوبتر هستند.