حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

تعجب در خداوند، معنای درست و روشنی ندارد، زیرا تعجب، کیف نفسانی است و از تغییر حال، ناشی می‌شود، در حالی که خدای سبحان، منزّه از هر گونه تغییر و تبدیل است. استاد معظم، حضرت صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «لَا یَقَعُ‏ عَلَیهِ‏ الْحُدُوثُ‏ وَ لَا یَحُولُ‏ مِنْ حَالٍ إِلَى حَالٍ‏»1 و همچنین امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لَا یَتَغَیَرُ اللهُ بِانْغِیَارِ الْمَخْلُوق»2
روایات «تعجب خدای تعالی» دو دسته است؛ یک دسته را می‌توان به راحتی به «رضایت»، «خوش آمدن» و «خشنودی» حق تعالی معنی کرد. این دسته از روایات تعجب حق تعالی، می‌تواند دستمایه‌ی استجماع قانون باشد.
 نمونه‌ی 1 (حدیث): عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ أَوْ أَبِی الْحَسَنِ (علیه‌السلام) قَالَ: «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُعْجَبُ مِنَ الرَّجُلِ یَمُوتُ وَلَدُهُ وَ هُوَ یَحْمَدُ اللهَ فَیَقُولُ: یا مَلَائِکتِی عَبْدِی أَخَذْتُ نَفْسَهُ وَ هُوَ یَحْمَدُنِی»3
دسته‌ی دوم، روایاتی است که تفسیر آن به «رضایت» حق تعالی، ممکن نیست، بلکه باید به «لیاقت تعجب» معنی شود. در این دسته از روایات،‌ وقتی خدای تعالی می‌فرماید: «تعجب می‌کنم» باید چنین معنی کنیم: «تعجب دارد» یعنی جا دارد کسی که تعجب می‌کند، تعجب کند. از این دسته از روایات تعجب حق تعالی،‌ قانونی استجماع نمی‌شود ولی می‌توان قاعده‌ی نظری استجماع نمود.
 نمونه‌ی 1 (حدیث): استاد اعظم (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) در شرح سفر معراج فرمودند که خدای تعالی به من فرمود: «یَا أَحْمَدُ عَجِبْتُ مِنْ ثَلَاثَةِ عَبِیدٍ عَبْدٍ دَخَلَ‏ فِی‏ الصَّلَاةِ وَ هُوَ یَعْلَمُ إِلَى مَنْ یَرْفَعُ یَدَیهِ وَ قُدَّامَ مَنْ هُوَ وَ هُوَ یَنْعُسُ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لَهُ قُوتُ یَوْمٍ مِنَ الْحَشِیشِ أَوْ غَیرِهِ وَ هُوَ یَهْتَمُّ لِغَدٍ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لَا یَدْرِی أَنِّی رَاضٍ عَنْهُ أَوْ سَاخِطٌ عَلَیهِ وَ هُوَ یَضْحَکُ»4

………………………………………

1. کافی، محدث کلینی، جلد 1، صفحه‌ی 116، باب معانی الأسماء و اشتقاقها؛ توحید، شیخ صدوق، صفحه‌ی 314، باب معنى الأول و الآخر؛ معانی الأخبار، شیخ صدوق، صفحه‌ی 12، باب معنى الأول و الآخر؛ وافی، فیض کاشانی، جلد 1، صفحه‌ی 472؛ البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، جلد 5، صفحه‌ی 279، ذیل آیه‌ی 3 سوره‌ی حدید؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 2، صفحه‌ی 41، حدیث 6؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 3، صفحه‌ی 284، باب 12: إثبات قدمه تعالى و امتناع الزوال علیه. ترجمه: نو شدن بر او واقع می‌شود و از حالی به حال دیگر جابجا نمی‌شود.
2. توحید، شیخ صدوق، صفحه‌ی 37، باب التوحید و نفی التشبیه؛ عیون أخبار الرضا (علیه‌السلام)، جلد 1، صفحه‌ی 151، خطبة الرضا (علیه‌السلام) فی التوحید؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 4، صفحه‌ی 229، باب 4: جوامع التوحید. ترجمه: خدای تعالی با تغییر مخلوق، تغییر نمی‌کند.
3. کافی، محدث کلینی، جلد 3، صفحه‌ی 220. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) یا امام کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: همانا خدای عز و جل از مردی که فرزندش مرده و او خدا را ستایش می‌کند، تعجب می‌کند و می‌فرماید: ای فرشتگان من، جان بنده‌ام را گرفته‌ام و او مرا ستایش می‌کند.
4. إرشاد القلوب إلى الصواب، دیلمی، جلد 1، صفحه‌ی 200، الباب الرابع و الخمسون فیما سأل رسول الله (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) ربه لیلة المعراج؛ وافی، فیض کاشانی، جلد 26، صفحه‌ی 143؛ الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة، محدث عاملی، صفحه‌ی 383، الباب الحادی عشر فیما ورد بشأن سیدنا و نبینا محمد بن عبد الله (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم)؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 74، صفحه‌ی 22، باب 2: مواعظ الله عز و جل فی سائر الکتب السماوی و فی الحدیث القدسی و فی مواعظ جبرئیل. ترجمه: ای احمد، از سه بنده تعجب می‌کنم؛ بنده‌ای که داخل در نماز می‌شود و می‌داند به سوی چه کسی دستانش را بلند می‌کند و در مقابل چه کسی ایستاده است ولی چرت می‌زند و تعجب می‌کنم از بنده‌ای که روزیِ یک روزش را دارد ولی غصه‌ی فردا می‌خورد و تعجب می‌کنم از بنده‌ای که نمی‌داند من از او راضی هستم یا بر او غضبناکم ولی او می‌خندد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است