از مواردی که میتواند در مسیر استجماع قانون، مفید باشد، روایاتی است که استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یا سایر استادان منهاج فردوسیان (علیهمالسلام) بر انجام یا ترک آن، بیعت گرفتهاند. چون فرقی در مراعات قوانین، بین مسلمانان معاصر با استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سایر مسلمانان در اعصار و امصار دیگر نیست، هر آنچه در بیعت آنان آمده، برای همه و تا روز قیامت اعتبار دارد.
نمونهی 1 (آیه): «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یبَایعْنَکَ عَلَى أَن لَّا یشْرِکنَ بِاللهِ شَیئًا وَ لَا یسْرِقْنَ وَ لَا یزْنِینَ وَ لَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَ لَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لَا یعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایعْهُنَّ»1
نمونهی 2 (حدیث): عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) قَالَ: «فِیمَا أَخَذَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مِنَ الْبَیعَةِ عَلَى النِّسَاءِ أَنْ لَا یحْتَبِینَ وَ لَا یقْعُدْنَ مَعَ الرِّجَالِ فِی الْخَلَاءِ»2
………………………………………..
1. سورهی ممتحنه، آیهی 12. ترجمه: اى پیامبر چون زنان با ایمان نزد تو آیند که [با این شرط] با تو بیعت کنند که چیزى را با خدا شریک نسازند و دزدى نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بچههاى حرامزاده پیش دست و پاى خود را با بهتان [و حیله] به شوهر نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانى نکنند، با آنان بیعت کن.
2. کافی، محدث کلینی، جلد 5، صفحهی 519. ترجمه: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: از جمله چیزهایی که استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مراعاتش از زنان بیعت میگرفتند این بود که به حالت احتباء ننشینند و با مردان [بیگانه و نامحرم] خلوت نکنند.