حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

از قرار گرفتن یک مطلب در کنار چند امر عظیم و مهم، به اهمیت و تأکید معنوی آن پی می‌بریم.
 نمونه‌ی 1 (حدیث): قَالَ الصادق (علیه‌السلام): «مَا عَجَّتِ الأَرْضُ إِلَى رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ کَعَجِیجِهَا مِنْ ثَلاثٍ؛ مِنْ دَمٍ حَرَامٍ یُسْفَک عَلَیهَا؛ أَوِ اغْتِسَالٍ مِنْ زِنًى؛ أَوِ النَّوْمِ عَلَیهَا قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ»1
تأکید در این روایت به این صورت است که «خواب بین الطلوعین» با دو امر عظیم یعنی «قتل» و «زنا» هم‌اثر بر ناله‌ی زمین معرفی شده است. یعنی وقتی موضوعی مثل خوابیدن در بین‌الطلوعین، با قتل و زنا در کنار هم ذکر ‌می‌شود، به حکم عقل سلیم، نشان از اهمیت داشتن نخوابیدن در این فاصله‌ی زمانی دارد.
 نمونه‌ی 2 (حدیث): قَالَ أبُو الحَسَن (علیه‌السلام): «کُلُّ طِینٍ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَیتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ»2
 نمونه‌ی 3 (حدیث): قَالَ رَسُولُ الله (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم): «لَمْ یزَلْ جَبْرَئِیلُ (علیه‌السلام) یَنْهَانِی عَنْ مُلَاحَاةِ الرِّجَالِ کمَا یَنْهَانِی عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ‏»3
 نمونه‌ی 4: (حدیث): عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِی قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ الله (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) یقُولُ: «أَعُوذُ بِالله مِنَ الْکُفْرِ وَ الدَّینِ» قِیلَ: یا رَسُولَ الله أَ تَعْدِلُ الدَّینَ بِالْکفْرِ؟! قَالَ: «نَعَمْ»4
 نمونه‌ی 5: (حدیث): قَالَ أَبُو عَبْدِ الله (علیه‌السلام): «السُّحْتُ أَنْوَاعٌ کثِیرَةٌ مِنْهَا کَسْبُ الْحَجَّامِ إِذَا شَارَطَ وَ أَجْرُ الزَّانِیةِ وَ ثَمَنُ الْخَمْرِ»5
 نمونه‌ی 6: (حدیث): عَنْ عَبْدِ الله بْنِ هِلَالِ بْنِ خَاقَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله (علیه‌السلام) یقُولُ: «تَارِک الزَّکاةِ وَ قَدْ وَجَبَتْ لَهُ مِثْلُ مَانِعِهَا وَ قَدْ وَجَبَتْ عَلَیهِ»6

……………………………………….

1. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 4، صفحه‌ی 20. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: زمین به پروردگار عز و جل ننالیده است مانند سه ناله، از خون حرامی که بر آن ریخته شود و از شستشوی بعد از زنا و از خوابیدن بر آن قبل از طلوع خورشید.
2. کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 378. ترجمه: امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند: خوردن هر گِلی حرام است مثل خوردن مردار و خون و گوشت خوک.
3. امالی، شیخ طوسی، صفحه‌ی 512. ترجمه: استاد اعظم (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) فرمودند: پیوسته جبرئیل (علیه‌السلام) مرا از دشمنی با مردان نهی کرد همچنان که از نوشیدن شراب و پرستش بت‌ها نهی می‌کرد.
4. علل الشرایع، شیخ صدوق، جلد 2، صفحه‌ی 528. ترجمه: راوی می‌گوید از استاد اعظم (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) شنیدم که فرمودند: پناه می‌برم به خدا از کفر و قرض. گفته شد: ای رسول خدا آیا قرض را با کفر معادل می‌کنید؟ فرمودند: بله.
5. کافی، محدث کلینی، جلد 5، صفحه‌ی 127. ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: حرام، انواع زیادی دارد، از آن جمله است درآمد حجامتگر اگر دستمزدش را شرط کند و درآمد زنی که زنا می‌دهد و پولی که از فروش شراب به دست بیاید.
6. کافی، محدث کلینی، جلد 3، صفحه‌ی 563. ترجمه: راوی می‌گوید از امام صادق (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمودند: کسی که باید زکات بگیرد و نمی‌گیرد، مانند کسی است که باید زکات بدهد و نمی‌دهد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است