از موارد دیگری که مفید تأکید در کلام میباشد، این است که روای از تکرار یک لفظ توسط استاد، خبر دهد ولی آن تکرار در متن روایت نیامده باشد که اگر تکرار، در متن روایت آمده باشد، از نوع قبلی (تکرار لفظ) خواهد بود.
نمونهی 1 (حدیث): عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) قَالَ: «مَنْ أَرَادَ أَنْ یُظِلَّهُ اللهُ یوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ» قَالَهَا ثَلَاثاً فَهَابَهُ النَّاسُ أَنْ یَسْأَلُوهُ فَقَالَ: «فَلْیَنْظِرْ مُعْسِراً أَوْ لِیَدَعْ لَهُ مِنْ حَقِّهِ»1
نمونهی 2 (حدیث): عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قَالَ فِی یَوْمٍ حَارٍّ وَ حَنَّى کَفَّهُ: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَسْتَظِلَّ مِنْ فَوْرِ جَهَنَّمَ؟» قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ النَّاسُ فِی کُلِّ مَرَّةٍ: نَحْنُ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ: «مَنْ أَنْظَرَ غَرِیماً أَوْ تَرَک الْمُعْسِرَ»2
………………………………………..
1. کافی، محدث کلینی، جلد 4، صفحهی 35. ترجمه: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: کسی که میخواهد در روزی که سایهای جز سایهی [رحمت] خدا نیست، خدایش به سایه ببرد ـ سه مرتبه این را فرمودند ـ پس مردم را هیبت آن حضرت اجازه نمیداد از ادامهی سخن بپرسند، سپس حضرت فرمودند: باید با تنگدستی که بدو قرض داده، مدارا کند یا از حقش بگذرد.
2. کافی، محدث کلینی، جلد 4، صفحهی 35. ترجمه: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در روزی گرم، دستشان را سایهبان خود کردند و فرمودند: چه کسی دوست دارد از گرمای جهنم سایه داشته باشد؟ ـ سه بار این جمله را فرمودند ـ مردم در هر مرتبه گفتند: ما ای پیامبر خدا. حضرت فرمودند: کسی که بدهکارش را مهلت دهد یا از طلبی که از تنگدست دارد بگذرد.