حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

آن گاه که روایتی با مشهورات تاریخی، تعارض داشته باشد و اهل حدیث، جانب تاریخ را گرفته و از آن روایت، اعراض کرده باشند، از آن روایت، استجماع قاعده یا قانون نمی‌شود.
 نمونه‌ی 1: ضربت خوردن امیر المؤمنین (علیه‌السلام) در شب بیست و یکم و شهادت ایشان در شب بیست و سوم ماه رمضان:
● سند 1: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: بَعَثَ إِلَی أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى (علیه‌السلام) بِوَصِیةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه‌السلام) وَ هِی‏ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ وَ قَضَى بِهِ فِی مَالِهِ عَبْدُ اللهِ عَلِی ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ… أَسْتَوْدِعُکمُ اللهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیکمُ السَّلَامَ وَ رَحْمَةَ اللهِ وَ بَرَکاتِهِ. ثُمَّ لَمْ یزَلْ یقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ حَتَّى قُبِضَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهِ وَ رَحْمَتُهُ فِی ثَلَاثِ لَیالٍ مِنَ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ لَیلَةَ ثَلَاثٍ‏ وَ عِشْرِینَ‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةَ الْجُمُعَةِ سَنَةَ أَرْبَعِینَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ کانَ ضُرِبَ لَیلَةَ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ»1
در نمونه‌ی فوق، ضربت خوردن امیر المؤمنین (علیه‌السلام) را در شب بیست و یکم و شهادت آن حضرت را در شب بیست و سوم ماه رمضان بیان می‌کند؛ در صورتی که مشهور در نزد شیعه، آن است که ضربت خوردن در سحرگاه نوزدهم و شهادت، در شب بیست و یکم بوده است.

……………………………………..

1. کافی، محدث کلینی، جلد 7، صفحه‌ی 49. ترجمه: راوی می‌گوید: امام کاظم (علیه‌السلام) وصیت امیر المؤمنین (علیه‌السلام) را برایم فرستادند که چنین بود: به نام خدای بخشنده‌ی مهربان. این آن چیزی است که بنده‌ی خدا علی در دارایی‌اش سفارش می‌کند برای رضای خدا… شما را به خدا می‌سپارم و بر شما سلام و رحمت و برکات خدا می‌فرستم. سپس همواره می‌فرمود: خدایی جز خدای یگانه نیست… تا این که جانش گرفته شد. درود و رحمت خدا بر او باد. در سه شب گذشته از دهه‌ی آخر، شب بیست و سوم از ماه رمضان، شب جمعه از سال چهلم هجری و ضربت خوردنش در شب بیست و یکم از ماه رمضان بود.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است