حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

یعنی اوامر و نواهی‌ای که مخصوص زمان آینده است. از این گونه روایات، قانونی استجماع نمی‌شود. دلیل آن هم عقلی است، بدین معنی که عقل حکم می‌کند وقتی حکمی مربوط به زمانی است که هنوز نیامده، معنی ندارد که اکنون، برایش قانون وضع شود و مراعاتش نقشی در کمال و سعادت داشته باشد.
 نمونه‌ی 1 (حدیث): عَنْ عَلِی بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَالتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه‌السلام) عَنِ الخَبَرِ الَّذِی رُوِی أَنَّ مَنْ کانَ بِالرَّهْنِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِأَخِیهِ المُؤْمِنِ فَأَنَا مِنْهُ بَرِی‏ءٌ. فَقَالَ: «ذَلِک إِذَا ظَهَرَ الحَقُّ وَ قَامَ قَائِمُنَا أَهْلَ البَیتِ». قُلْتُ: فَالخَبَرُ الَّذِی رُوِی أَنَّ رِبْحَ المُؤْمِنِ عَلَى المُؤْمِنِ رِبًا مَا هُوَ؟ قَالَ: ذَاک إِذَا ظَهَرَ الحَقُّ وَ قَامَ قَائِمُنَا أَهْلَ البَیتِ وَ أَمَّا الیَوْمَ فَلَا بَأْسَ بِأَنْ یَبِیعَ مِنَ الأَخِ المُؤْمِنِ وَ یَرْبَحَ عَلَیهِ»1

……………………………

1. من‏ لایحضره ‏الفقیه، شیخ صدوق، جلد 3، صفحه‌ی 314. ترجمه: راوی می‌گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) از حدیثی پرسیدم که فرموده‌اند: هر کس رهن در نزدش مطمئن‌تر از برادر مؤمنش باشد، من از او بیزارم. حضرت فرمودند: آن برای زمانی است که حق ظهور کند و قائم ما اهل بیت قیام نماید. گفتم: پس حدیثی که روایت شده سود گرفتن مؤمن از مؤمن رباست، چه معنی دارد؟ فرمودند: آن [نیز] برای زمانی است که حق ظهور کند و قائم ما اهل بیت قیام نماید. و اما امروز، اشکال ندارد کسی با سود، به برادر مؤمنش بفروشد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است