حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

اگر اشکال شود که در روایت شریف آمده است که باید در انجام کارها به استاد اعظم (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) نگاه کنیم1. و به این استدلال، فعل استاد، حجت است و دلالت بر استحباب دارد؛
جواب می‌دهیم: این دستور، مخصوص حج است که فرمودند: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِکَکُم‏»2

……………………………………..

1. عَنْ بُرَیدِ بْنِ مُعَاوِیةَ العِجْلِی قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهِ (علیه‌السلام) کیفَ صَارَ النَّاسُ یسْتَلِمُونَ الحَجَرَ وَ الرُّکنَ الیمَانِی وَ لَا یسْتَلِمُونَ الرُّکنَینِ الآخَرَینِ؟! فَقَالَ: «قَدْ سَأَلَنِی عَنْ ذَلِک عَبَّادُ بْنُ صُهَیبٍ البَصْرِی. فَقُلْتُ: «إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) اسْتَلَمَ هَذَینِ وَ لَمْ یَسْتَلِمْ هَذَینِ فَإِنَّمَا عَلَى النَّاسِ أَنْ یَفْعَلُوا مَا فَعَلَ رَسُولُ اللهِ (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم)».
ترجمه: راوی می‌گوید: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: چگونه است که مردم، حجر و رکن یمانی را دست می‌کشند ولی دو رکن دیگر را دست نمی‌کشند. حضرت فرمودند: عباد بن صهیب هم همین را از من پرسید، پس گفتم: همانا پیامبر خدا (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) آن دو را دست کشیدند و به دو رکن دیگر دست نکشیدند و بر مردم است که آن کنند که پیامبر خدا (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم) می‌کرد. (علل الشرائع، شیخ صدوق، جلد 2، صفحه‌ی 428)
2. نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، الفصل الخامس فی الحج، صفحه‌ی 467؛ عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ابن ابی جمهور احسایی، جلد ‏4، صفحه‌ی 5. ترجمه: به من نگاه کنید که چه می‌کنم.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است