اگر اشکال شود که در روایت شریف آمده است که باید در انجام کارها به استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نگاه کنیم1. و به این استدلال، فعل استاد، حجت است و دلالت بر استحباب دارد؛
جواب میدهیم: این دستور، مخصوص حج است که فرمودند: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِکَکُم»2
……………………………………..
1. عَنْ بُرَیدِ بْنِ مُعَاوِیةَ العِجْلِی قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهِ (علیهالسلام) کیفَ صَارَ النَّاسُ یسْتَلِمُونَ الحَجَرَ وَ الرُّکنَ الیمَانِی وَ لَا یسْتَلِمُونَ الرُّکنَینِ الآخَرَینِ؟! فَقَالَ: «قَدْ سَأَلَنِی عَنْ ذَلِک عَبَّادُ بْنُ صُهَیبٍ البَصْرِی. فَقُلْتُ: «إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اسْتَلَمَ هَذَینِ وَ لَمْ یَسْتَلِمْ هَذَینِ فَإِنَّمَا عَلَى النَّاسِ أَنْ یَفْعَلُوا مَا فَعَلَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)».
ترجمه: راوی میگوید: به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم: چگونه است که مردم، حجر و رکن یمانی را دست میکشند ولی دو رکن دیگر را دست نمیکشند. حضرت فرمودند: عباد بن صهیب هم همین را از من پرسید، پس گفتم: همانا پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن دو را دست کشیدند و به دو رکن دیگر دست نکشیدند و بر مردم است که آن کنند که پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) میکرد. (علل الشرائع، شیخ صدوق، جلد 2، صفحهی 428)
2. نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، الفصل الخامس فی الحج، صفحهی 467؛ عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ابن ابی جمهور احسایی، جلد 4، صفحهی 5. ترجمه: به من نگاه کنید که چه میکنم.