حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

در لغت به معنی گواه و در اصطلاح منهاج فردوسیان به روایاتی گفته ‌می‌شود که اعتبارشان به قدری نیست که بتوان از آن‌ها به صورت استقلالی قانون یا قاعده‌ای استجماع کرد، ولی ‌می‌شود جهت قوام بیشتر قواعد و قوانینی که از محکمات و اسناد استجماع شده، از آن‌ها یاری طلبید. شواهد از دو نوع منبع استجماع می‌گردد:
1. منابع کم اعتبار شیعی: این کتاب‌ها بنا به دلیل یا دلایلی از درجه‌ی اعتباری که بتوان قاعده یا قانونی را از آن استجماع و تأسیس کرد، ساقطند. علت این سقوط، در پایان معرفی هر یک، بیان شده است. نام و مشخصات کامل این منابع در کتاب «منابع منهاج فردوسیان» آمده است.
2. منابع معتبر عامه: یکی دیگر از منابع شواهد، کتاب‌های معتبر در نزد عامه (غیر شیعه‌ی اثنی‌عشریه) است. روایات این کتاب‌ها بدواً متهم است مگر این که مثل آن (چه در لفظ و چه در معنی) در محکمات و اسناد آمده و قاعده یا قانونی از آن استجماع شده باشد. در این صورت، به عنوان قوام‌دهنده، مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن «استجماع تسدیدی» می‌گوییم و تعریف آن در فصل دهم خواهد آمد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است