سلام علیکم
با توجه به مطالبی که در باب شهادت ثالثه در پایگاه اینترنتی منهاجیار منتشر شده، آیا مراجعی که شهادت ثالثه را در اذان و اقامه بدون قصد ورود جایز میدانند و حکم آن را کاملاً دوپهلو بیان میکنند و به خاطر مصلحتاندیشی، حکم قطعی آن را بیان نمیکنند، مخترع و بدعتگذار در دین محسوب میشوند؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
شیعه، سپری دارد به نام «تقیه». هر گاه بر جان یا مال یا آبروی خود بترسد، مأمور است که «تقیه» کند یعنی آنچه اعتقاد دارد را در دل نگه دارد و بر زبان نیاورد یا حتی خلاف آن را بر زبان بیاورد. همچنین آنچه باید عمل کند را برای حفظ جان خود، ترک نماید و آنچه باید ترک کند را برای حفظ جان خود، انجام دهد.
تقیه بر دو نوع است: «تقیه از مخالف» و «تقیه از موافق»
گاهی اوقات، لازم است اسلام اصیل را در مواجهه با کسانی که به اسلام غیراصیل معتقدند، انکار کرد و کنار گذاشت تا جان و مال و آبرو در امان بماند. گاهی اوقات، لازم است تشیع ناب را در مواجهه با کسانی که گرفتار تشیع نانوشته هستند، انکار کرد و کنار گذاشت تا جان و مال و آبرو در امان بماند.
فتوای برخی از این مراجع معظم تقلید در مورد شهادث ثالثه، از باب «تقیه از موافق» است. یعنی از ترس شیعیان رادیکال، مجبورند عبارت را چنان بیاورند که هم خدا را راضی نگه دارند و هم خلق خدا را.
این مطلب را به تفصیل در مبحث «به قصد رجاء» و «به قصد مطلوبیت» بحث کردهایم که هر گاه فقیه، نتواند عوام را از انجام کاری بازدارد، از آنان میخواهد که آن کار را حد اقل به نیت ورود انجام ندهند بلکه به امید ثواب انجام دهند.
با توجه به مطالب فوق، نمیتوان مراجع معظم را بدعتگذار دانست زیرا برخی از آنان، در حال تقیه، چنین فتوایی صادر کردهاند. مشهور است که یکی از مراجع نجف، فتوا به حرمت شهادت ثالثه در اذان داده بود. این خبر به عوام شیعه رسید و با بیل و کلنگ و داس و قمه بر در خانهی آن عالم اجتماع کردند و خواهان این بودند که بیرون آید تا گردنش را بزنند. آن فقیه چون چنین دید، فتوا به وجوب گفتن شهادت ثالثه در اذان داد!! با این فتوا، معترضین، راضی شده و خون آن عالم، محفوظ ماند.
موفق باشید
حاج فردوسی
💠 آثار ذکر شهادت ثالثه برای مومن
🔹 شاذان بن جبرائیل قمی رضوان الله علیه عالم و محدث بزرگ شیعه روایت کرده است:
✍️ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ مَنْ تَلَاهَا بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه واله تَهَلَّلَ وَجْهُ الْحَقِّ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى فَاسْتَبْشَرَ بِذَلِکَ وَ مَنْ تَلَاهَا بِعَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ بِعَدَدِ الْمَطَر.
🔸 رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر که گوید لا اله الا الله درهای آسمان به روی او گشوده شود و هر که آن را به جمله محمد رسول الله بپیوندد چهره خدا شکفته شود و بدان شادمان گردد. یعنی چنین کاری مایه خشنودی خداست و هر که در پی آن علی ولی الله گوید خداوند گناهانش را بیامرزد گرچه به عدد قطرههای باران باشد.
📚 الفضائل، تالیف شاذان بن جبرائیل قمی، صفحه ۹۳، چاپ منشورات مکتبة العرفان
سوال:
اولاً آیا منظور در اذان و اقامه است؟ و دوم منبع حدیث به نظرتان معتبر است؟