سلام
1. آیا باید غدیر را تبلیغ کنیم؟
2. اگر پاسخ مثبت است بر اساس دکترین منهاج به چه نحوی باید غدیر را تبلیغ کنیم؟
3. خرید و نصب پرچم چه تبلیغی است؟ و چه تاثیری دارد؟
4. از طرفی هم تبیلغ شده برای اطعام ناهار در روز غدیر در صورتی که توصیه به روزه است و این دو کار متضاد هم هست.
5. تبلیغ ذهنی و عقیدتی اولویت دارد یا تبلیغ ظاهری؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
1. از نظر فقه جعفری، تبلیغ غدیر، وجوب شرعی ندارد، هر چند شنیدم بعضی منبریها تلاش میکنند تبلیغ غدیر را واجب شرعی قلمداد کنند؛ ولی چنین چیزی سابقهای در میان سواد فقهای عظام ندارد.
2. تبلیغ غدیر، امر پسندیدهای است و به هر روش شرعی و معقولی که در فضای حقیقی یا مجازی به نیت کسب ثوابهای الهی انجام شود، مأجور خواهد بود. ان شاء الله
3. میزان تأثیر این روش در تبلیغ غدیر، به نظر عرف بستگی دارد. شاید در بعضی شهرها و محلهها، چنین روشی را تبلیغ غدیر بشمارند که اگر چنین باشد، میتوان برای انجامش قصد ثواب اخروی کرد.
4. اطعام در عید غدیر، توصیه شده است ولی از آنجا که عوام شیعه، روزه را محدود به ماه مبارک رمضان میکند و روزههای مستحبی را مهم نمیشمارد؛ «افطاری دادن» را به «ناهار دادن» تبدیل کردهاند تا هر چند از ثواب «روزهی غدیر» محرومند حد اقل از ثواب «اطعام غدیر» محروم نباشند.
البته نباید سطح توصیههای عبادی در «شیعهی اثنیعشری» را با سطح توصیههای عبادی در «شیعهی منهاجی» مقایسه کرد.
شیعهی منهاجی، اشتیاق فراوانی به مراعات دستورات دینی دارد که در شیعهی اثنیعشری مرسوم، دیده نمیشود.
5. کسی که میخواهد غدیر را تبلیغ کند، باید به توانایی خودش نگاه کند. اگر میتواند در حوزهی فکر و اندیشه اقدامی انجام دهد، بهتر است چنین کند و اگر نمیتواند، به همان مقداری که در توان دارد، اقدام نماید.
موفق باشید
حاج فردوسی
2.نذوراتی که در این مسیر برپایی این جشن هزینه می شود و بیشتر گناه آلود است تا علوی آیا ثواب دارد؟
3.این قدر هم لباسان شما تبلیغ شکم و اطعام غدیر را نمودند اولا روز غدیر توصیه به روزه شده و با این کار اینان در سپاه شیطان هستند که مردم روزه نگیرند دوما چرا اصل عمل به ولایت فراموش شده و آیا دیگر هیچ عمل و ثواب برتری برای غدیر نیست؟
4.منظور از بیعت با ولایت چیست آیا بهتر نیست در روز غدیر با امام حاضر بیعت کنیم که همان امتداد غدیر است در صورتی که امام حاضر در اصل بیعت غدیر این اجتماعات فراموش شده و امام شهید در محراب در صدر است بدون هیچ پیوندی به امام حاضر
5.بالاخره ما (خانواده) به این جشن ها برویم یا نرویم و در دکترین منهاج جشن و شادی روز غدیر برای من و برای خانواده من چیست و چه عملی انجام دهم که باعث شادی اهل بیت در این روز شود
6. آیا برای برپایی این جشن های ظاهری و نصب پرچم و چراغانی ما نیز اقدام کنیم که بچه های کوچک بگن چه خبر است چراغانی شده و متوجه غدیر شوند هر چند این جشن های انحرافی این بچه کوچک ها را هم منحرف می کند و علی شناس نمی کند
7.برای تبلیغ غدیر بر مبنای منهاج چه کاری انجام دهیم؟لطفا مثلا بزنید در فضای حقیقی ومجازی
8.ضمنا غدیر 1400 پیش بوده و دیگر الان کسی نیست جریان غدیر را نداند و بعد از آن مسلمین به دو دسته و هر دسته به فرق مختلف تقسیم شدند حالا ما چه چیز غدیر را تبلیغ کنیم و در ثانی کدام زاویه را تبلیغ کنیم یعنی زیر ساخت خودمان را قوی کنیم یا پاسخ شبهه فرقه مقابل را بدهیم
9.ضمنا در تهران مسیری بیش از ده کیلومتر را به عنوان راهپیمایی جشن غدیر اختصاص داده اند که همان مسیر راهپیمایی 22 بهمن است از میدان امام حسین علیه السلام تا میدان آزادی و سراسر ایستگاه شکم و موسیقی و جشن و جنگ و شادی با حمایت دولت است
آیا دولت اسلامی و منادی و مدعی تشیع عقلش بیشتر از این کار برای ترویج مکتب علوی نرسید و یا من اشتباه می کنم و این کار آنها درست است
10.پیامبر اکرم«ص» دربارۀ پیام روز غدیر فرمودند:
«فَلْیبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ»
پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت، ابلاغ کنند.
الإحتجاج، ج 1، ص 62.
چه چیزی را باید ابلاغ کنیم که الان در این مقطع بر گردن ماست؟