حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سلام علیکم
در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی آمده که روزه هفدهم ربیع الاول، خیلی ثواب دارد و این روز یکى از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است؛ ولی قاعده یا قانونی در این مورد در منهاج فردوسیان نیافتم، لطفاً راهنمایی بفرمایید.
با تشکر

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
در مورد توصیه به روزه گرفتن در روز هفدهم ربیع الاول و ثواب آن، فقط یک روایت به ما رسیده است. این روایت را سید بن طاووس در اقبال الاعمال به این عبارت آورده است: «قد روی عن أئمة الهدى من آل محمد (علیهم السلام) أنهم قالوا من صام یوم السابع عشر من ربیع الأول و هو یوم مولد سیدنا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) کتب الله له صیام سنة» یعنی از ائمه‌ی هدا از آل محمد (علیهم السلام) روایت شده که آنها گفته‌اند هر کس روز هفدهم ربیع الاول که روز ولادت آقای ما پیامبر خداست را روزه بگیرد، خداوند برایش [ثواب] روزه‌ی یک سال را می‌نویسد. [اقبال الاعمال، جلد دوم، صفحه‌ی 603]
این روایت، سند ندارد و مرسل است و معلوم نیست از کدام امام و به چه طریقی صادر شده است. حدیث مرسل، ضعیف است و در منهاج فردوسیان، از احادیث ضعیف برای تأسیس قاعده‌ی نظری یا قانون عملی، استفاده نشده است. به همین دلیل، از منظر نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان، روزه گرفتن در روز هفدهم ربیع الاول، نه تنها ممتاز نیست؛ بلکه مستحب هم نیست.
مذهب زبده‌ی خالصه‌ی منهاجیه بر واضحات و مسلّمات قرآن و عترت معتبر، بنا شده، به همین دلیل، معتبرترین نظام تربیتی موجود است.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است