بسمالّاه سلام علیکم چرا خداوند بعد از بحث شریعت و منهاج در آیه ۴۸ مائده دارد بحث ولایت را در آیات ۵۱ تا ۵۵ مطرح میکند؟ خداوند یک موضوعی به نام ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ را در این آیات مطرح میکند، سپس میفرماید: ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ﴾، ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ یعنی بخشی از ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾؛ ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ چیست که ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ زیر مجموعۀ آن است؟ چرا خداوند در آیه ۴۸ مائده صحبت از شریعت و منهاج میکند و سپس در آیه ۴۹ صحبت از ولایت میکند و تا آیه ۶۹ جلو میبرد؟
مهاجر نوشته است:
به جای سوال بی ثمر و بی فایده از حاج فردوسی به توصیه امام زمان عج برای فرج دعا کنید و وقت گران بهای این عالم بزرگوار و سرباز امام عصر(عج) را هم نگیرید. امام زمان علیه السلام فرمودند: فَاغْلُقُوا أبْوابَ السُؤالِ عَمّا لا یَعْنیکُمْ وَ لا تَتَکَلَّـفُوا عِلْمَ ما قَـدْ کَـفَیتُمْ وَ أکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ درهای سؤال را از چیزهایی که برای شما مفید نیست، ببندید و خود را در مورد دانستن چیزهای غیر لازم به زحمت نیندازید، و در مورد تعجیل فرج زیاد دعا کنید؛ زیرا که موجب فرج شما خواهد شد. بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶
امیر نوشته است:
سلام علیکم ۲ شرعه آخر راهر چه سعی کردم موفق به دانلودنشدم..لطف میکنیداگربرنامه کامل هرشرعه را درکانال تلگرام که براحتی امکان دانلودهست قراربدید..این شرعه آخر ازدیشب حدودساعت۱تاالان که۱۰ونیم صبحه هرکاری کردم دانلودنشد.
جواب حاج فردوسی:
سلام علیکم
انجام شد.
م. احمد زاده نوشته است:
سلام علیکم لطفاً بفرمایید؛ ۱- استبداد دینی یعنی چه؟ ۲-آیا بی دینی بر اثر استبداد دینی با بی دینی برای مخالفت با خداوند نتیجه و ثمره اش برای فرد بی دین فرق می کند؟ (یعنی چون بخاطر عوامل بیرونی مثلاً همان استبداد دینی گناه میکند، گناهش کمتر است از کسی که همان گناه را بخاطر جهل به گناه بودن انجام می دهد؟) ۳- ارتکاب گناه از روی جهل با ارتکاب همان گناه به همان کمیت و کیفیت ولی از روی مخالفت با حکم خداوند، متفاوت است؟! با تشکر
جواب حاج فردوسی:
سلام علیکم 1. استبداد دینی، نوعی از خفقان حکومتی است که به نام دین و توسط کسانی که تظاهر به دین میکنند، ایجاد میشود. 2. قطعاً کسی که برای لجاجت با استبداد دینی و فشار حکومت، اقدام به گناه میکند، گناهش کمتر از کسی است که به خاطر نافرمانی حق تعالی، اقدام به گناه میکند. همچنین کسانی که با فشارهای نابجا، زمینهی لجاجت را فراهم نمودهاند، در کیفر ارتکاب چنین گناهانی، شریک هستند. 3. ارتکاب گناه از روی جهل، کیفر ندارد یا کیفرش بسیار کمتر از ارتکاب گناه به قصد نافرمانی حق تعالی است.
افتخاری نوشته است:
سلام علیکم چرا با وجود اینکه انقلاب اسلامی ایران و نظام حاکم بر آن مورد حمایت و تایید متدینینی از جمله علما و فقها و مراجع و شهدا و مجاهدان اسلامی در اقصی نقاط دنیا است شما آن را تایید و حمایت نمی کنید؟
جواب حاج فردوسی:
سلام علیکم تأیید و حمایت، رضایت دادن به عملکرد است و بر طبق روایت شریف، رضایت دادن به عملکرد، موجب شریک شدن در عملکرد است. با توجه به این که در هر نظام سیاسیای که تحت مدیریت مستقیم خلیفة الله (منصوب از جانب خداوند) نباشد، احتمال و امکان خطا، خلاف و انحراف هست، تأیید و حمایت از نظامهای سیاسیای که تحت مدیریت مستقیم خلیفة الله (منصوب از جانب خداوند) نیست، مخلّ به کمال وسعادت است.
بهروز نوشته است:
سلام دوسوال از حاج فردوسی داشتم 1- آیا حدیثی که از پیامبرنقل شده که : اگر ابوذر از آنچه که درون سلمان است اطلاع پیدامیکرد مرتدوکافرمیشد وحتی تصمیم به قتل سلمان می گرفت آیا صحیح ومعتبر است ومعنای آن چیست ؟ 2-آیا حدیثی که میفرماید: اعمالی هست که برای مردم خوب است و برای اولیای الهی گناه( قریب به مضمون) درست است؟ ومعنای آن چیست؟ ممنون
جواب حاج فردوسی:
سلام علیکم جواب 1: چنین حدیثی در منابع معتبر هست؛ ولی تا کنون معنی روشنی برایش بیان نشده و از آنجا که نقشی در تربیت و اصلاح ایمان و عمل ما ندارد، دارای ارزش تفکر و پرداختن به آن نیست. جواب 2: اگر منظورتان «حسنات الابرار، سیئات المقربین» است، چنین عبارتی حدیث نیست بلکه ضرب المثل است و معنی تربیتیاش این است که هر کسی باید متناسب با شأن و جایگاه خودش عمل کند و نباید به پایینتر از خودش نگاه نماید.
علیرضا نوشته است:
سلام علیکم منحرفترین جریانها و گروهها و مکتبها و باطلترین و پوچترین برنامهها و ایدهها و نحلهها و حرفها در اقصی نقاط عالم کلی پیرو ، طرفدار و مدافع دارند. چرا ما (منظور برنامه تربیتی منهاج فردوسیان که همان اسلام ناب محمدی (ص) است) که زلالترین و صافترین پاکترین است، اینقدر خلوت و تنهاست؟! هرچند طرفدار داشتن این برنامه چیزی به آن نمیافزاید و بیطرفدار بودن آن از حقانیت و درستی آن نمیکاهد منظور بنده این است در دنیایی که هر خوب و بدی کلی طرفدار دارد، چرا ما طرفدار نداریم؟
منظور از تدبر در قرآن چیست لطفا تبیین فرمایید که تدبر در قرآن در منهاج به چه معنی است؟ مشاهده می شد برای یک آیه به اسم تدبر ساعت ها بحث می شود یا تفاسیر و ترجمه های مختلف مطالعه می شود و میگویند داریم تدبر در قرآن می کنیم! یک منهاجی باید چگونه تدبر کند؟ و منظور از تدبر که در روایات آمده چیست؟ ثمره این تدبر چیست و منهاجی از این تدبر چ ثمره ای باید کسب کند؟
سلام علیکم چرا شما دروس حوزوی را تا سطوح بالا ادامه ندادید تا با رسیدن به مدارج بالای حوزوی علاوه بر کسب یک جایگاه و کرسی در حوزههای علمیه، نشر و گسترش منهاج فردوسیان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد از این جهت که مثلاً مولف آن یک آیت الله است؟!
جواب حاج فردوسی:
سلام علیکم
تأثیرگذاری در انحصار حق تعالی است و با القاب و عناوین، نمیتوان در کسی تأثیر گذاشت و او را از جادهی انحراف به صراط مستقیم آورد.
محمد نوشته است:
سلام علیکم حاج فردوسی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما حلول ماه مبارک رمضان بر شما و همهی اصحاب منهاج فردوسیان مبارک و پر خیر و برکت باد ان شاء الله
حسین زاده نوشته است:
سلام علیکم لطفا برایمان از انتظار و مهدویت سخن بگویید ما را جز رضایت و وصال حضرت صاحب الامر ارواحنافداه که رضایت و وصال حق تبارک و تعالی است آرزوی دیگری نیست
جلال نوشته است:
آیا باید غدیر را تبلیغ کنیم؟ اگر پاسخ مثبت است بر اساس دکترین منهاج به چه نحوی باید غدیر را تبلیغ کنیم؟ خرید و نصب پرچم چه تبلیغی است؟ و چه تاثیری دارد؟ از طرفی هم تبیلغ شده برای اطعام ناهار در روز غدیر در صورتی که توصیه به روزه است و این دو کار متضاد هم هست تبلیغ ذهنی و عقیدتی اولویت دارد یا تبلیغ ظاهری؟
فرزندم به شدت گوشش آلوده به حرام شنیدن است و دائم در حال موسیقی شنیدن است و قطعا چنین گوشی مواعظ و پند و اندرز و نصیحت نورانی را نمیپذیرد که قران نیز به صراحت فرموده صم بکم عمی فهم لا یرجعون و این وعده قرانی است که اینان از صراط شیطانی خود برنمیگردند حالا تا صبح هم براش روضه بخوانم این حق است و این باطل اون بر صراط باطل خودش خواهد رفت اما برای اینکه کلامم در گوشش تاثیر گذار شود چه راهکار و دستوری برای پاکسازی مجرای شنیداری و گوشش را دارید که بعد از پاکسازی من باهاش صحبت کنم و کلام نورانی ام از مجرای نورانی خودش وارد روح و درونش شود که انگاه جرقه ای در درونش ایجاد شده و سر عقل و صراط هدایت بیاید
در قرآن این دو دعا را در حق خانواده مشاهده کردم و سوالی برایم پیش آمد:
رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ پروردگارا! مرا فرزندی که از صالحان باشد عطا کن.»، (آیه 100 صافات)
«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده، (آیه 74 فرقان)
و سوالم این است: آیا این دو دعای قرآنی را می توان اکنون که فرزندانمان متولد شده و همینطور ازدواج هم کردم بخوانم و عاجزانه از خدا بخواهم که فرزندان و همسرم نورچشمم و از صالحان باشند؟
وظیفه ما در برابر توهین و آتش زدن به قرآن چیست؟ آیا باید واکنش قلبی داشته باشیم که به کتاب مقدسمان توهین شده است؟ یا اینکه بی خیال رد شویم برویم و بگوییم سیاسی هست و مربوط به حاکمان ما است
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شمارهی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است.
/ مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است
سلام علیکم
چرا خداوند بعد از بحث شریعت و منهاج در آیه ۴۸ مائده دارد بحث ولایت را در آیات ۵۱ تا ۵۵ مطرح میکند؟
خداوند یک موضوعی به نام ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ را در این آیات مطرح میکند، سپس میفرماید: ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ﴾، ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ یعنی بخشی از ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾؛ ﴿ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ چیست که ﴿بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ﴾ زیر مجموعۀ آن است؟
چرا خداوند در آیه ۴۸ مائده صحبت از شریعت و منهاج میکند و سپس در آیه ۴۹ صحبت از ولایت میکند و تا آیه ۶۹ جلو میبرد؟